Fruytier Lawyers in Business

Heeft u hem al gehoord?
Beluister hier onze commercial op BNR

Handelsnamen

Een handelsnaam is de naam waaronder een onderneming naar buiten treedt. Van oudsher wordt daarvoor vaak de (achter)naam van de rechthebbende gebruikt. Tegenwoordig zijn alle mogelijke handelsnamen in gebruik.

In de handelsnaamwet (HNW) is opgenomen welke rechten en plichten het voeren van een handelsnaam met zich mee brengen. Het uitgangspunt is, dat men vrij is om een eigen handelsnaam te kiezen. Aan die keuze zijn echter beperkingen gesteld in de vorm van verboden, zoals het verbod dat de handelsnaam niet misleidend mag zijn. Het is namelijk verboden om derden (het publiek) te misleiden omtrent de eigendom van een onderneming en/of omtrent de rechtsvorm.

Van belang is nog dat de handelsnaam in principe onlosmakelijk is verbonden met de onderneming. Over het algemeen kan een handelsnaam derhalve niet los worden verkocht van de onderneming.

Veruit de meeste geschillen over handelsnamen hebben betrekking op het voeren van een handelsnaam die al door een ander wordt gebruikt of (te) veel op lijkt op een bestaande naam, waar verwarring is te duchten. Ter illustratie:

Opticien J. Jansen zal zich (onder omstandigheden) kunnen verzetten tegen het gebruik van de handelsnaam Opticien Janssen, indien daardoor verwarring is te duchten.

Wat betreft de omstandigheden kenmerkt de HNW zich doordat ondermeer wordt gekeken naar de vestigingsplaats van de in het geding zijnde bedrijven. Twee (nagenoeg) identieke handelsnamen in dezelfde plaats leidt eerder tot verwarring dan wanneer het gaat om ondernemingen in een grote stad en/of in een geheel ander deel van het land.

Een ander belangrijk punt ten aanzien van handelsnamen is, dat deze geen onderscheidend vermogen hoeven te hebben. Het kan dus, zoals in het gegeven voorbeeld, gaan om louter beschrijvende namen die niets aan de verbeelding overlaten. Dit is anders bij bijvoorbeeld merken, waaraan uitdrukkelijk wel de eis wordt gesteld van onderscheidend vermogen. Een louter beschrijvende handelsnaam, zoals Opticien Jansen, heeft wel als nadeel dat de beschermingsomvang zeer beperkt is.

Ten tijde van het opstellen van de HNW was echter niet voorzienbaar dat het vestigingscriterium met de komst van moderne communicatiemiddelen, zoals het internet, van ondergeschoven belang zou worden. Het internet en met name zoekmachines zoals Google produceren resultaten over de dorpsgrenzen heen en het gevaar van verwarring neemt daarmee toe.

Met het toegenomen gebruik van internet en domeinnamen is ook het aantallen geschillen over handelsnamen toegenomen. De voornaamste reden daarvoor is, dat domeinen handelsnamen kunnen zijn al naar gelang de omstandigheden. In beginsel is een domeinnaam slechts een adres van de houder van de domeinnaam. Wanneer de houder de betreffende aanduiding “X” op zijn website niet alleen als domeinnaam, maar ook als handelsnaam voor zijn bedrijfsactiviteiten gebruikt, “kleurt” hij die domeinnaam daarmee tot handelsnaam. De verwevenheid van het gebruik van die domeinnaam met de onderneming leidt er toe dat de domeinnaam kan worden aangemerkt als handelsnaamgebruik.

Ook is het verboden om een handelsnaam te voeren die te veel lijkt op een reeds bestaand (dus ouder) merk. Daarbij is het criterium of verwarring omtrent de herkomst van de waar is te duchten. Overigens hoeft een oudere handelsnaam niet te wijken voor een jonger merk.

Wat betreft de handhaving kan de rechthebbende kiezen. Hij kan een verzoekschrift indienen bij een kantonrechter en vorderen dat de betreffende handelsnaam op straffe van een dwangsom wordt gewijzigd. Een andere optie is om een kort geding te starten, bijvoorbeeld wanneer tevens sprake is van inbreuk op een bestaand merk. Beide procedures hebben voor- en nadelen, waarover de advocaten van Fruytier Lawyers in Business u verder kunnen adviseren.

Voor vragen en/of advies over handelsnamen kunt u contact opnemen met mr. M.N. van Hasselt.

 

Laatste nieuws

Wijziging prospectusplicht stimulans voor MKB

Het maximumbedrag van de prospectusplicht bij de uitgifte van aandelen is wettelijk verhoogd van 2,5 naar 5 miljoen euro. Daarmee krijgen MKB-ondernemers het makkelijker om ...

Lees verder

Leen Bakker komt goed weg met verkeerde prijs in aanbieding

Je vermeldt per ongeluk op de website een veel te lage prijs voor jouw product en de consument reageert direct massaal op het koopje; een ...

Lees verder

Fruytier Lawyers in Business advises Kreos Capital on its €15 million growth capital investment

Fruytier Lawyers in Business advised Kreos Capital V (UK) on its €15 million growth capital investment in Kiadis Pharma N.V. (“Kiadis Pharma”), a Dutch company ...

Lees verder

Curator moet Ondernemingsraad ook om advies vragen

De Ondernemingsraad heeft zowel in een goed functionerend bedrijf, als na een faillissement het recht om te adviseren over verkoop van bedrijfsonderdelen. Als de curator ...

Lees verder
Contact opnemen

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

U krijgt een bevestiging in uw mail en wij zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
2017 Fruytier Lawyers in Business
Volg ons via social media

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten