flib 50 jaar
Gepubliceerd op: 2 september 2025

Ompakken van merkproducten: wat mag wel en wat niet?

Het komt steeds vaker voor: ondernemers die merkproducten in grote hoeveelheden inkopen en deze vervolgens opnieuw te verpakken in kleinere of alternatieve verpakkingen. Vaak gebeurt dit met het doel om de producten los te verkopen, als sample aan te bieden, of om ze aantrekkelijker te maken voor een ander type klant. Maar mag u een merkproduct wel zomaar opnieuw verpakken en dan onder de originele merknaam verkopen? In dit artikel leest u wat er wél en niet is toegestaan bij het ompakken van merkproducten, en aan welke voorwaarden u moet voldoen om merkinbreuk te voorkomen.

Het uitgangspunt: de merkhouder bepaalt

De houder van een merk heeft het exclusieve recht om zijn merk te gebruiken. Dat betekent dat anderen het merk in principe niet mogen gebruiken zonder toestemming van de merkhouder. Toch bestaat er een belangrijke uitzondering: Uitputting.

Wat is uitputting?

Wanneer een merkproduct eenmaal met toestemming van de merkhouder in de Europese Economische Ruimte (EER) op de markt is gebracht, dan is het merkrecht zogenaamd ‘uitgeput’. De merkhouder kan zich dan niet meer verzetten tegen verdere verkoop van dat specifieke product.

In ons eerder gepubliceerde artikel over parallelhandel en uitputting leest u meer over uitputting.

Uitzondering op de regel: geldige reden voor verzet

Zelfs wanneer het uitputtingsbeginsel van toepassing is – dus wanneer het merkproduct met toestemming van de merkhouder binnen de EER op de markt is gebracht – behoudt de merkhouder in bepaalde gevallen het recht om zich tegen verdere verkoop te verzetten. Dat kan wanneer sprake is van een geldige reden. Zo’n geldige reden kan zich onder meer voordoen in de volgende situaties:

  • Aantasting van het product

Als het product is gewijzigd of in kwaliteit is verslechterd, kan de merkhouder onder omstandigheden bezwaar maken tegen wederverkoop. Denk bijvoorbeeld aan ompakken of het aanbrengen van nieuwe labels.

  • Reputatieschade

De merkhouder mag zich ook verzetten wanneer de wijze van presentatie afbreuk doet aan het luxe of exclusieve imago van het merk. Denk aan goedkope of niet-originele verpakkingen, of etiketten die niet passen bij de uitstraling die de merkhouder voor ogen heeft.

  • Verwarring over de herkomst

Als bij wederverkoop onterecht de indruk ontstaat dat er een economische band bestaat tussen de wederverkoper en de merkhouder, bijvoorbeeld doordat de wederverkoper zich presenteert als officiële dealer of distributeur terwijl dat niet het geval is, kan dat ook een geldige reden zijn voor bezwaar.

Wanneer is ompakken dan wél toegestaan?

Ompakken van merkproducten is alleen toegestaan als aan alle vijf de volgende voorwaarden is voldaan.

  1. Noodzaak: Het ompakken moet objectief noodzakelijk zijn om het product op de markt te kunnen brengen. Commerciële motieven, zoals margeverbetering of logistiek gemak, zijn onvoldoende.
  2. Geen aantasting van de kwaliteit: Het product mag door het ompakken niet worden aangetast of inboeten aan zijn oorspronkelijke kwaliteit.
  3. Transparante etikettering: Op de nieuwe verpakking moet duidelijk staan wie het product oorspronkelijk heeft geproduceerd én wie het heeft omgepakt.
  4. Geen schade aan het merkimago: De nieuwe verpakking moet netjes en verzorgd zijn, en aansluiten bij het imago van het merk. Daarnaast moet zij voldoen aan alle geldende regels voor etikettering
  5. Voorafgaande melding aan de merkhouder: De merkhouder moet voorafgaand aan de verdere verhandeling geïnformeerd worden over het ompakken. Daarnaast heeft de merkhouder recht op inzage en controle, om te kunnen beoordelen of het ompakken voldoet aan de geldende voorwaarden.

Is niet aan alle vijf de voorwaarden voldaan? Dan is sprake van merkinbreuk en loopt de ompakker het risico dat de merkhouder met succes de verdere verkoop kan tegenhouden.

Vragen?

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of andere vragen over ompakken en het merkenrecht? Neem dan contact op met een van onze advocaten via de mailtelefonisch of vul het contactformulier in voor een vrijblijvend eerste gesprek. Wij denken graag met u mee.

Artikelen door Britt Beumer

Stuur ons een bericht

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.