flib 50 jaar
Gepubliceerd op: 12 april 2022

Dit moet je (niet) doen in reclame voor gezondheidsproducten

In reclame voor gezondheidsproducten mag bijna niets. Als een product is bedoeld om de gezondheid te ondersteunen maar geen geregistreerd geneesmiddel is, valt het in de categorie gezondheidsproducten. Denk aan voedingssupplementen, crèmes en zalfjes. Beloftes over pijnverlichting, ziektepreventie en de bevordering van fysieke en mentale fitheid zijn in reclame voor gezondheidsproducten verboden. Dit geldt zelfs voor claims die door wetenschappelijk onderzoek worden ondersteund. De strenge regels rondom de promotie van gezondheidsproducten zijn veel verkopers niet bekend, maar dat weerhoudt de Autoriteit Consument en Markt er niet van fikse boetes op te leggen. Daarom zetten we in dit artikel enkele do’s en don’ts op een rijtje over het promoten van gezondheidsproducten.

Mensen met een kwetsbare gezondheid of angst voor ziekte en ouderdom zijn een makkelijk doelwit voor marketeers. Daarom moeten onder andere de volgende trucs in de doos blijven.

DON’T: ziekte, zwakte of mankement noemen

Verwijs NOOIT naar ziekte, zwakte of mankement. Dus ook al wordt een werkzame stof in verband gebracht met bijvoorbeeld verlichting van gewrichtspijn bij reuma of de preventie van Alzheimer, noem het niet. Anders maak je een verboden medische claim, en daar kan het ACM hard tegen optreden.

DON’T: foto’s van witte jassen en laboratoria

Aan gezondheidsproducten mag ook geen zweem van geneeskunde worden gegeven door foto’s van mensen in witte jassen of testbuisjes in een laboratorium. Er mag op geen enkele manier een associatie met medicinale producten worden gecreëerd.

DON’T: verbetering van de gezondheid beloven

Het is strikt verboden om beweringen te doen die een verbetering van de gezondheidstoestand beloven. Blijf dus weg van uitspraken met woorden als “verbetert”, “vermindert”, “verhoogt”, “verlaagt”, “weer”, “opnieuw”, “worden”, “verlicht”.

DON’T: testimonials van wetenschappers, medici, profsporters en beroemdheden

Testimonials van autoriteitsfiguren zijn uit den boze. Hieronder vallen wetenschappers, artsen, apothekers, drogisten, verloskundigen, verpleegkundigen en tandartsen, paramedici, maar ook acteurs en andere bekende personen met veel autoriteit en gezag.

Hoe krijg je gezondheidsproducten dan wel aan de man? Ten eerste kan je erop vertrouwen dat mensen die ondersteuning zoeken in verband met ziekte, zwakte en mankement hun weg wel vinden naar voedingssupplementen en andere producten die daarbij zouden kunnen helpen. Ze lezen erover in de krant, zien het voorbijkomen in hun timeline op Instagram of Facebook, of ontvangen een tip van een bekende. Je kan dus op subtiele manier aan de beoogde consumenten van een gezondheidsproduct communiceren dat ze aan het goede adres zijn. De volgende methodes zijn effectief, én houden de ACM van je stoep.

DO: alleen wenselijke effecten noemen

Houd het positief en zet de wenselijke effecten van een middel niet af tegen de problemen waar je publiek vanaf wil. Spreek van een goede nachtrust, spijsvertering en stemming bijvoorbeeld, of een goede concentratie en veel energie. Aan de slapeloze nachten, opgezette buik en sombere buien waar potentiële gebruikers nu misschien mee worstelen hoef je ze niet te herinneren.

DO: foto’s van knappe pensionado’s

Toon activiteiten die moeizaam gaan door de ziekte, zwakte of het mankement dat het gezondheidsproduct moet verhelpen of verzachten. Helpt een voedingssupplement bij gewrichtsproblemen? Foto’s van knappe pensionado’s op de fiets, met een kleinkind op de schouders en op hun hurken bij de rozenstruiken brengen de boodschap subtiel over.

DO: ondersteuning van een goede gezondheid beloven

Gezondheidsproducten mogen worden gepromoot met uitspraken over het onderhouden van een goede gezondheid. Je mag dus wel zeggen dat iets helpt om actief/mobiel/fit te blijven, of helpt om de gewrichten gezond te houden. Met claims in de categorie “voor het behoud van (…)”, “goed voor de (…)”, “helpt (…) ondersteunen” en “probeer (…) voor ondersteuning” zit je meestal goed.

DO: Testimonials van gebruikers

Ervaringen van gebruikers van het gezondheidsproduct zijn wel toelaatbaar in de marketing. Let wel op dat de klantreviews geen verbetering van de gezondheid beloven die een medisch effect suggereert. Beschreven veranderingen moeten passen binnen een normale, goede gezondheid.

De volledige lijst regels is te vinden in de Code Aanprijzing Gezondheidsproducten (CAG), die is te raadplegen op de website van de Stichting Reclame Code. Reclame maken voor gezondheidsproducten is en blijft riskant. Het devies is dus: bij twijfel niet doen. Of de advocaten van Fruytier Lawyers in Business eerst contacteren. We helpen je graag met juridisch advies over de risico’s en mogelijkheden bij de aanprijzing van gezondheidsproducten.

Artikelen door Marleen Hoenink

Stuur ons een bericht

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.