flib 50 jaar
Gepubliceerd op: 25 mei 2022

Retourvignet als oplossing tegen misbruik van het retourrecht?

Ruim 13% van alle ontvangen pakketjes in Nederland wordt geretourneerd. De Nederlandse consumenten zijn koploper in Europa als het om retourneren gaat. Dit is een gevolg van de door veel webshops aangeboden mogelijkheid om pakketjes gratis te retourneren. In principe zou dit geen probleem moeten zijn, maar helaas blijkt een groot deel van deze retourzendingen onverkoopbaar voor de webshops. Veel consumenten trekken kleding voor een dagje aan, maar besluiten het vervolgens toch te retourneren. Om misbruik van het retourbeleid door consumenten aan te pakken is daarom recent het Retourvignet in het leven geroepen.

Retourvignet

Het Retourvignet moet ervoor zorgen dat meer bewustzijn bij de consument ontstaat. Zo zou een consument die artikelen voor een dag draagt of gebruikt en daarna weer retourneert minder vaak voorkomen. Het blijft wel nog steeds mogelijk een product te passen of te beoordelen. Echter indien de consument het product wil dragen of gebruiken dan is het verwijderen van de Retourvignet-verzegeling wel nodig. Het Retourvignet zal dan ook bevestigd worden op een prominente plek, waardoor het vignet niet gemakkelijk te verbergen is. Indien de verzegeling verwijderd is, is retourneren nog steeds mogelijk, maar dan ontvangt de consument maar een gedeeltelijke terugbetaling.

Herroepingsrecht: het retourrecht

Consumenten hebben op grond van het herroepingsrecht het recht om online aankopen of diensten te retourneren. Het herroepingsrecht houdt in dat een consument een online aankoop of dienst binnen 14 dagen na ontvangst terug kan sturen of de verkoper op de hoogte moet stellen van zijn wens om te retourneren. Webshops mogen een langere termijn dan 14 dagen geven, maar dit is niet verplicht.

Het herroepingsrecht voor een aankoop in een webshop verschilt ten opzichte van een fysieke winkel. In een fysieke winkel heeft de consument in tegenstelling tot een online aankoop namelijk de mogelijkheid gehad om van de verkoper informatie te ontvangen en het product uit te proberen. In een fysieke winkel geldt daarom in principe geen herroepingsrecht, maar tegenwoordig wordt dit door winkels vaak wel als extra service geboden.

Kosten retournering

Indien de aankoop door de consument geretourneerd is, heeft de consument recht op de volledige terugbetaling van het aankoopbedrag binnen 14 dagen na herroeping. Dit dient op dezelfde wijze te gebeuren als de consument heeft betaald. Als de consument dus met een cadeaubon heeft betaald, mag de consument ook een cadeaubon terug ontvangen.

Voor webshops is het niet verplicht de retourkosten te vergoeden aan de consument. Bij de grotere webshops zie je vaak dat zij de retourkosten wel vergoeden, maar vaak draait de consument voor deze kosten op. Dit ligt anders als het gaat om een defect product. Dan dient de webshop het artikel te herstellen en dat betekent dat de retourkosten dan ook voor rekening van de webshop komen.

Veel bedrijven hopen dat het Retourvignet ervoor zorgt dat consumenten minder ‘misbruik’ van hun retourrecht zullen maken. Daarnaast zou door het gebruik van het Retourvignet de maakindustrie meer verduurzamen.

Meer vragen over rechten in de retail sector?

Wilt u meer weten of heeft u nog vragen over de rechten in de retail sector? Neem dan geheel vrijblijvend contact met een van de gespecialiseerde advocaten van Fruytier Lawyers in Business op.

Fruytier Lawyers in Business
Fruytier Lawyers in Business

Artikelen door Fruytier Lawyers in Business

10 augustus 2023
Ontdek meer
Fruytier Lawyers in Business
26 juli 2023
Ontdek meer
Fruytier Lawyers in Business
19 augustus 2022
Ontdek meer
Fruytier Lawyers in Business
29 juni 2022
Ontdek meer
Fruytier Lawyers in Business
28 juni 2022
Ontdek meer
Fruytier Lawyers in Business
Stuur ons een bericht

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.