Gepubliceerd op: 12 december 2013

Nieuw Philips logo?

Philips heeft onlangs haar oude logo afgestoft en nieuw leven ingeblazen. Omdat de verschillen tussen de twee logo’s minimaal zijn, had de Nederlandse multinational zich de kosten en moeite van een merkregistratie voor haar vernieuwde logo kunnen besparen. Op basis van uitspraken van het Hof van Justitie van de Europese Unie zou, strikt genomen, een nieuwe registratie niet nodig zijn. Verstandig was dat natuurlijk wel.

Instandhouding oude merkregistratie

Als u uw logo (een combinatie van het woord- en beeldmerk) iets wilt updaten, is het niet strikt noodzakelijk om een nieuw merk te deponeren. U kunt de oude merkregistratie in stand houden en op grond daarvan de bescherming inroepen voor het gewijzigde logo. De registratie van het nieuwe logo biedt wel extra bescherming en bovenal duidelijkheid. Daarmee houdt u inbreukmakers beter buiten de deur. Voor die zekerheid heeft Philips uiteraard ook gekozen.

Ruimere bescherming

Het is zeker ook het overwegen waard om het logo zonder woordelement (ook) in zwart-wit te deponeren. De beschermingsomvang van het logo is daarmee nog groter, omdat het niet afhankelijk is van het woordmerk of een bepaalde kleur. Zwart-wit betekent namelijk dat alle kleuren kunnen worden gebruikt. Reden waarom Philips hun logo’s in zwart-wit laten registereren.

Levi’s rode labeltje

Dat nieuwe registratie voor een vernieuwd logo niet strikt nodig is, blijkt uit een drietal uitspraken van het Europese Hof: Levi’s, Specsavers en Rintisch. In de Levi’s-uitspraak ging het erom of het alom bekende rode labeltje merkbescherming geniet. De oude, maar nog steeds ingeschreven merkregistratie geldt voor het rode labeltje met de naam Levi’s erop. In de nieuwe registratie ontbreekt het woordelement Levi’s. Maar Levi’s gebruikt nooit het rode labeltje zonder Levi’s erin. Het Hof van Justitie besliste dat het Levi’s labeltje met woordelement evengoed als normaal gebruik kan worden aangemerkt.

Beeldmerk Specsavers

Ook in de Specsavers-zaak oordeelde het Hof dat het woordloze beeldmerk van Specsavers niet aan verval onderhevig is, ook al gebruikt Specsavers haar logo altijd met het woordelement erin. In dezelfde lijn was in het Rintisch-arrest beslist dat het merk PROTI niet was vervallen, terwijl alleen de merken PROTI PLUS EN PROTI POWER zijn gebruikt. Om een beroep te kunnen doen op een ‘oud’ merkrecht moet wel aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:

  • Er moet sprake zijn van normaal gebruik van het merk in gewijzigde vorm, voor dezelfde waren en diensten waarvoor het merk is ingeschreven;
  • Het onderscheidend vermogen van het merk, in de vorm waarin het ingeschreven is, door het gebruik in gewijzigde vorm niet gewijzigd;
  • In het geval dat er geen sprake is van een zelfstandig gebruik van het merk, maar op een gebruik van het merk als deel van of in combinatie met een merk, dan wordt het onderscheidend vermogen van het ingeschreven merk niet gewijzigd indien dit ingeschreven merk (nog steeds) wordt waargenomen als een aanduiding van de herkomst van de betrokken waar;
  • Nieuwe merkregistraties betekenen niet dat geen sprake zou kunnen zijn van normaal gebruik van het ingeschreven merk.

Geheel nieuw logo

Als er sprake is van een geheel nieuw logo is bovenstaande niet van toepassing. In dat geval zal altijd een nieuwe merkregistratie nodig zijn voor een optimale merkbescherming.

Fruytier Lawyers in Business
Fruytier Lawyers in Business

Artikelen door Fruytier Lawyers in Business

Stuur ons een bericht

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.