Gepubliceerd op: 11 november 2016

Webwinkels krijgen tonnen aan boetes

Bijna € 600.000,- aan boetes, dat is wat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft opgelegd aan diverse partijen in de modebranche . De betreffende partijen, waaronder Bever, CoolCat en Shoebaloo, kregen deze hoge boetes op 25 oktober 2016 opgelegd, omdat zij zich niet hadden gehouden aan de wetgeving die geldt voor online verkopen aan consumenten via hun webwinkels.

Koop op afstand

De wet- en regelgeving voor webshops (koop op afstand) is het gevolg van de invoering van de Richtlijn Consumentrechten, die sinds 14 juni 2014 van kracht is. Verspreid door ons Burgerlijk Wetboek zijn verschillende wetten ingevoerd of aangepast om aan deze richtlijn te voldoen. Wellicht is dat de reden dat het voor zowel consumenten als voor webshops niet altijd even helder is welke regels er gelden. De regels bieden namelijk een grote mate van bescherming aan de consument en het niet voldoen aan de voorschriften kan grote en dure gevolgen hebben.

Bescherming consument

Niet alleen grote webshops doen er goed aan om hun verkoopproces op orde te brengen, ook de kleinere partijen in de markt zijn gewaarschuwd. De wet- en regelgeving, die op online verkoop van toepassing is, biedt individuele gedupeerde kopers de mogelijkheid om hun recht bij de rechter te halen. Ook belangenorganisaties en overheden zien toe op naleving van wet- en regelgeving voor consumentenkoop.

Basisregels webwinkels

Volgens de ACM hadden de kledingzaken zich niet gehouden aan één of meerdere ‘basisregels’ die gelden voor webwinkels, zoals het naleven van de informatieplicht en terugbetaling van de bezorgkosten bij annulering van de bestelling. De ACM heeft een aantal regels getoetst.

Volledige terugbetaling

De consument heeft bij annulering van zijn bestelling recht op volledige terugbetaling van alle bestelkosten en dus ook van de bezorgkosten of andere bijkomende kosten die hij heeft betaald. Het recht om de aankoop te annuleren mag niet buiten de wet om worden beperkt. Artikelen in de uitverkoop en kleding die men heeft gepast mogen ook worden teruggestuurd.

Bedenktijd

De consument heeft 14 dagen bedenktijd na de dag van ontvangst van het product. De webwinkel moet het bedrag vervolgens binnen 14 dagen na het bericht van de annulering terugbetalen.

Betaalmiddel

Terugbetalen met een tegoedbon mag alleen als de consument hiermee heeft ingestemd of als deze zelf met een tegoedbon heeft betaald. Dit geldt ook voor online aankopen in de uitverkoop.

Vindbaar

De informatie moet op een goed vindbare plek worden vermeld, bijvoorbeeld onder de link ‘retourneren’. Het opnemen van deze informatie onder een link als ‘klantenservice’, ‘veel gestelde vragen’ of ‘algemene voorwaarden’ is niet voldoende.

Fikse boetes

Dat het niet naleven van de voorschriften voor online verkoop een kostbare aangelegenheid is, weten deze partijen nu als geen ander. CoolCat kreeg € 220.000,- aan boetes opgelegd, Bever € 198.000,- en Shoebaloo € 72.000,-.

CoolCat in beroep

CoolCat heeft in een persbericht van 25 oktober 2016 laten weten de boete zeer te betreuren. Zij vindt dat het besluit van de ACM ‘op diverse punten’ onjuist is en dat het geen recht doet aan alle intenties en inspanningen van CoolCat om zich aan de regels te houden. CoolCat benadrukt de gemaakte fouten medio 2015 op eigen initiatief te hebben hersteld, dat klanten gecompenseerd zijn en dat de feitelijke werkwijze voor al het overige klantgericht en correct is. CoolCat gaat tegen dit besluit in beroep, maar kan er niet omheen dat haar reputatie een flinke deuk heeft opgelopen.

Iedere onderneming die al gebruik maakt van een webshop of van plan is om producten online aan consumenten aan te bieden, doet er verstandig aan om vooraf goed na te gaan of alle regels en voorschriften in acht worden genomen en of de informatievoorziening op orde is. Ook dient de onderneming te zorgen dat het bestelproces zo is ingericht dat daar naar wordt gehandeld. Doet men dat niet, dan is het wachten op problemen en zelfs als die niet juridisch van aard zijn dan loopt men het risico op ontevreden klanten, die hun onvrede uiten via social media.

Meer weten? Neem contact op met een van onze specialisten.

Fruytier Lawyers in Business
Fruytier Lawyers in Business

Artikelen door Fruytier Lawyers in Business

Stuur ons een bericht

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.