Gepubliceerd op: 7 juli 2016

verhuurder marktkramen juridisch gelijk aan provider websites

De verhuurder van marktkramen moet, net als de provider van websites, alert zijn op wat er wordt verkocht. Als er namaakartikelen worden verkocht, kan de verhuurder van de kramen daar namelijk op worden aangesproken. Het maakt niet uit of de markt fysiek is, of digitaal. Ondernemers die de handel in namaak voor hun klanten mogelijk maken, zijn onder omstandigheden namelijk aan te merken als ‘tussenpersoon’ en dat kan vervelende gevolgen hebben. Alle verkoop controleren is niet nodig, maar bedrijven die verkoop faciliteren, doen er goed aan om in contracten vast te leggen dat inbreukmakende verkoop niet is toegestaan.

De handel in namaakartikelen vindt op vele manieren plaats, vaak via het internet. Kopers bestellen (al dan niet bewust) een product voor een aanzienlijk lager bedrag dan voor een origineel product in de winkel wordt betaald. Maar ook de fysieke handel in namaak tiert welig en alle partijen die daarbij zijn betrokken lopen risico’s, ook verhuurders!

Tussenpersonen gewaarschuwd

Er is diverse wet- en regelgeving om de handel in namaakartikelen tegen te gaan. De Europese basis daarvoor is de zogeheten Handhavingsrichtlijn van intellectuele-eigendomsrechten. Niet alleen de handelaren – de partijen die leveren en verdienen aan de kopers – maar ook de tussenpersonen kunnen worden aangepakt. Voor de online dienstverleners was al duidelijk dat zij geen immuniteit genieten. Ook voor exploitanten van fysieke verkooppunten is dat nu heel duidelijk.

Verhuurder marskramers voor de rechter

Dat ondervond recentelijk Delta Center als verhuurder van Praagse markthallen. Delta Center verhuurt stands op een markt aan marskramers. Producenten en distributeurs van bekende merken, zoals Tommy Hilfiger, Lacoste en Burberry, spreken Delta Center aan en eisen via de rechter dat Delta Center de marskramers, die namaakproducten op de markt verkopen, tot de orde roept of anders weert van de markt. Zij doen dat op basis van de Europese Handhavingsrichtlijn, die mogelijk maakt dat ook tussenpersonen via de rechter wordt verboden inbreuk te faciliteren. De Tsjechische rechtbank en het Tsjechische gerechtshof vinden dat Delta Center geen tussenpersoon is in de zin van de richtlijn. Daarop gaan de merkhouders naar de hoogste Tsjechische rechter, die de vraag naar de uitleg van ‘de tussenpersoon’ voorlegt aan het Europese Hof van Justitie.

Geen verschil digitale en fysieke verkoop

Het Europese Hof gaat mee in de zienswijze van de producenten en oordeelt dat een exploitant, zoals Delta Center, moet worden aangemerkt als een tussenpersoon in de zin van de richtlijn. Er is volgens het Hof geen relevant onderscheid tussen een tussenpersoon op het internet (zoals een provider) ten opzichte van fysieke handel. Kortom, een provider die internetdiensten verschaft aan bedrijven of personen die inbreuk maken, wordt gelijkgesteld met de exploitant van fysieke stands die worden gebruikt voor namaakhandel.

Geen controleplicht, wel waakzaamheid

Het Hof zet met haar uitspraak de deur open voor producenten, die verhuurders van markthallen willen aanspreken wegens het faciliteren van handel in namaak. Het Hof merkt daar overigens wel bij op dat daarbij sprake moet zijn van billijke en evenredige maatregelen en dat niet mag worden verwacht dat tussenpersonen een algemene of permanente surveillanceplicht uitoefenen ten aanzien van hun klanten. Met deze uitspraak in de hand kunnen merkhouders hun pijlen ook richten op andere partijen die de fysieke handel in namaak mogelijk maken. Dit zal ongetwijfeld gevolgen hebben, niet alleen voor marktexploitanten in Tsjechië maar ook voor verhuur- en (zelf)opslagbedrijven in heel Europa.

Leg verbod op handel in namaak vast in contract

Bedrijven hoeven dus niet te controleren wat hun klanten doen, maar als zij vermoeden dat er sprake is van handel in namaak is waakzaamheid geboden. Als zij worden aangesproken door een partij die inbreuk op zijn rechten claimt, doen ondernemers er goed aan om tijdig en adequaat te reageren, ook als dat betekent dat zij hun klanten moeten weren. Ook is het nuttig om in contracten op te nemen dat handel in namaak en/of het plegen van inbreuk niet is toegestaan en dat schending daarvan gevolgen heeft voor de contractuele relatie.

Fruytier Lawyers in Business
Fruytier Lawyers in Business

Artikelen door Fruytier Lawyers in Business

Stuur ons een bericht

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.