Gepubliceerd op: 9 september 2012

Kleur als handelsmerk

Kleuren of kleurcombinaties kunnen onder strikte voorwaarden een merk zijn.
Maar kan een kleur in de modebranche ook een merk zijn? Kleuren zijn in de mode toch bij uitstek van decoratieve aard? Mag iemand dan zomaar een kleur monopoliseren?

Die vragen stonden centraal in een rechtszaak die de Franse schoenenontwerper Christian Louboutin in de Verenigde Staten tegen het modehuis Yves Saint Laurent had aangespannen. Louboutin is van mening dat hij het alleenrecht heeft op de rode schoenzolen voor stiletto’s en kon het dan ook niet waarderen dat YSL eveneens een pump met rode zool op de markt bracht. Hoewel de rechter Louboutin in eerste instantie niet in het gelijk stelde, viel het oordeel in hoger beroep toch in zijn voordeel uit. De rechter oordeelde namelijk dat een kleur wel degelijk een merk kan zijn, ook voor modeartikelen.

De zaak wordt nu teruggestuurd naar de eerste rechter om te beoordelen of Yves Saint Laurent inbreuk maakt op het handelsmerk van Christian Louboutin.

Fruytier Lawyers in Business
Fruytier Lawyers in Business

Artikelen door Fruytier Lawyers in Business

Stuur ons een bericht

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.