Telecommunicatierecht
Wat houdt telecommunicatierecht in?
Het telecommunicatierecht is een sectorspecifiek rechtsgebied dat regels bevat voor en over telecommunicatienetwerken. Telecommunicatierecht gaat onder andere over de afspraken tussen aanbieders als KPN, Vodafone/Ziggo en T-Mobile, radiospectrumvergunningen, netneutraliteit of aftappen van internetverkeer voor opsporingsdoeleinden, spam en cookies. Doel van de wet is om consumenten te beschermen, een eerlijke mededinging te bevorderen en om de kwaliteit en toegankelijkheid van de infrastructuur te waarborgen.
Voor wie is het telecommunicatierecht belangrijk?
Zit u in de sector of markt van telecom operators en kabelaars of de ‘telecom zakelijk markt’, en zoekt u een advocaat die de markt aanvoelt?
(a) In de retail markt spelen juridisch gezien met name contracten over Smartphones, GSM/devices/PDA, Internet tablet/tablet PC’s, handset abonnementen, accessories een rol.
Het kan ook gaan over: after sales problemen / fullfillment, kabels/breedband, home entertainment, car connect, navigatieen maar ook verzekeringen.
(b) In de telecom zakelijk markt gaat het vooral om contracten of de niet-nakoming van producten / diensten op het gebied van IP Dect/full IP, hosted voice, (open source) PABX, VoIP, datanetwerken, unified communications, video communicatie/conference , Machine 2 Machine, Mobile Solutions/HNW, Private GSM/VoWLAN Glasvezel/ kabel/ ADSL en de Telecom expence, MVNO’s.
(c) In de markt van telecom operators en kabelaars liggen de accenten bij LTE/WiMAX, Content/Data/Apps, Netwerkinfrastructuur, Convergentie Security Communicatie services, IPTV/Nieuwe TV kijken, Measurement Datacenters/Storage, Managed Services/Cloud CRM/business intelligence en billing.
Telecom, ICT en sociale media versmelten
In de wereld van telecom vervagen de grenzen door de informatietechnologie en overige ontwikkelingen steeds verder. Medio jaren tachtig is het fundament voor de telecom liberalisering in de EU aangelegd. Bijvoorbeeld over standaardisering van techniek (gsm), afspraken over frequenties, de demonopolisering van staatsbedrijven, kosten georiënteerde tarieven (interconnectie e.d.).
Maatschappelijk is de impact van telecommunicatie een zeer bepalende factor geworden vooral waar het de snelheid en de massaliteit betreft. We gingen van eenzijdige massacommunicatie (tv, radio) naar massale en tegelijk individuele communicatie (e-mail, sms, tweets). En inmiddels is communiceren via social media apps zoals WhatsApp, Snapchat en Telegram gemeengoed geworden. Net als vergaderen via Zoom, Microsoft Teams of Google Meet. Tegelijk zien we dat bedrijven sociale media als Youtube, Instagram, Tiktok en LinkedIn massaal hebben omarmd om hun doelgroep te bereiken, en met ze in gesprek te gaan. Niet alleen om te zenden maar ook voor andere doeleinden. De eigen social media kanalen maar ook apps en sites met ‘mijn-omgevingen’ stellen bedrijven en andere organisaties in staat om sneller, goedkoper en gepersonaliseerder dan ooit te communiceren met hun klanten/doelgroep.
Wat is de impact van sociale media op telecommunicatierecht?
Of het nu gaat om een mobiel abonnement van een consument met een aanbieder van mobiele telefonie, of een ander Telecom product, iedereen heeft direct of indirect te maken met telecommunicatieregulering. Het waarborgen van connectiviteit is cruciaal voor de beschikbaarheid van breedbandtoegang om social media berichten te bekijken of te sturen of films te streamen, maar ook voor het aan elkaar verbinden van apparaten, zoals zelfrijdende auto’s of energiemeters. Het gaat ook over bescherming van consumenten, lock-in effecten van diensten van grote marktpartijen. Etc.
Hard- en software ontwikkeld zich razendsnel
De hardware-kant ontwikkeld zich razend snel. De gsm werd vervangen door smartphones en tablets zoals de iPad. Dit heeft de ruimte gecreëerd voor de opkomst van apps zoals Whatsapp, LinkedIn, Teams en Instagram. Behalve marketeers moeten ook hun politieke equivalenten, de spin doctors, deze media en technieken scherp in de gaten houden. Het markeert en faciliteert revoluties zonder overheidsinterventies, roept censuur op (China, N-Korea) en leidt zelf tot bewuste disconnectie van het internet (Tunesië, Egypte, Jemen, Syrië 2011-2012). Dus sinds de markt is opengesteld voor nieuwkomers is er een heuse telecom revolutie geweest met meerdere invalshoeken. ICT-ontwikkelingen zoals SaaS en cloud computing sluiten hierop aan en lijken er dwars doorheen te lopen.
Wetgeving verandert ook
Het telecommunicatierecht zorgde voor concurrentie, lagere prijzen en tal van nieuwe diensten maar ook voor tal van nieuwe contracten. Door de voortschrijdende techniek is het niettemin complex gebleven, zij het nu op andere vlakken.
Hoe u ook gebruik maakt van glasvezel, 5g, of de ether, elk bedrijf houdt zich bezig met communicatie. Bent u een telecombedrijf dan zult u steeds afwegen hoe uw ondernemingsactiviteiten zich tot de wet en het beleid van de toezichthouder OPTA verhouden.
De telecommunicatiemarkt vraagt om scherpe navigatie vanwege de mededingingsregels. Autoriteit Consument & Markt ACM (voorheen NMa/Opta) zorgen voor competitie, grijpt in op prijzen en berekeningen en houdt toezicht. Dat is mogelijk en nodig, maar is het ook juist in uw geval? Geven de aanbieders van dominante infrastructuren tegen redelijke voorwaarden aan u toegang? Hoe om te gaan met de regels over frequenties ?
Hoe kan een advocaat gespecialiseerd in telecommunicatierecht helpen?
Een advocaat gespecialiseerd in telecommunicatierecht is een strategisch jurist die de onzichtbare spelregels van de digitale infrastructuur doorgrondt en daarin weet te opereren. Voor ondernemers en organisaties die afhankelijk zijn van digitale connectiviteit is een advocaat de schakel tussen techniek, recht en strategie. Bij Fruytier Lawyers in Business betekent dit niet alleen het oplossen van problemen, maar vooraf de juridische speelruimte scherpstellen en benutten. Dit doen wij met oog voor marktverhoudingen én maatschappelijke impact.