Fruytier Lawyers in Business

Heeft u hem al gehoord?
Beluister hier onze commercial op BNR

Webwinkels krijgen tonnen aan boetes

Auteur: Fruytier Lawyers in Business - 02 november 2016

Bijna € 600.000,- aan boetes, dat is wat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft opgelegd aan diverse partijen in de modebranche . De betreffende partijen, waaronder Bever, CoolCat en Shoebaloo, kregen deze hoge boetes op 25 oktober 2016 opgelegd, omdat zij zich niet hadden gehouden aan de wetgeving die geldt voor online verkopen aan consumenten via hun webwinkels.

Koop op afstand

De wet- en regelgeving voor webshops (koop op afstand) is het gevolg van de invoering van de Richtlijn Consumentrechten, die sinds 14 juni 2014 van kracht is. Verspreid door ons Burgerlijk Wetboek zijn verschillende wetten ingevoerd of aangepast om aan deze richtlijn te voldoen. Wellicht is dat de reden dat het voor zowel consumenten als voor webshops niet altijd even helder is welke regels er gelden. De regels bieden namelijk een grote mate van bescherming aan de consument en het niet voldoen aan de voorschriften kan grote en dure gevolgen hebben.

Bescherming consument

Niet alleen grote webshops doen er goed aan om hun verkoopproces op orde te brengen, ook de kleinere partijen in de markt zijn gewaarschuwd. De wet- en regelgeving, die op online verkoop van toepassing is, biedt individuele gedupeerde kopers de mogelijkheid om hun recht bij de rechter te halen. Ook belangenorganisaties en overheden zien toe op naleving van wet- en regelgeving voor consumentenkoop.

Basisregels webwinkels

Volgens de ACM hadden de kledingzaken zich niet gehouden aan één of meerdere ‘basisregels’ die gelden voor webwinkels, zoals het naleven van de informatieplicht en terugbetaling van de bezorgkosten bij annulering van de bestelling. De ACM heeft een aantal regels getoetst.

Volledige terugbetaling

De consument heeft bij annulering van zijn bestelling recht op volledige terugbetaling van alle bestelkosten en dus ook van de bezorgkosten of andere bijkomende kosten die hij heeft betaald. Het recht om de aankoop te annuleren mag niet buiten de wet om worden beperkt. Artikelen in de uitverkoop en kleding die men heeft gepast mogen ook worden teruggestuurd.

Bedenktijd

De consument heeft 14 dagen bedenktijd na de dag van ontvangst van het product. De webwinkel moet het bedrag vervolgens binnen 14 dagen na het bericht van de annulering terugbetalen.

Betaalmiddel

Terugbetalen met een tegoedbon mag alleen als de consument hiermee heeft ingestemd of als deze zelf met een tegoedbon heeft betaald. Dit geldt ook voor online aankopen in de uitverkoop.

Vindbaar

De informatie moet op een goed vindbare plek worden vermeld, bijvoorbeeld onder de link ‘retourneren’. Het opnemen van deze informatie onder een link als ‘klantenservice’, ‘veel gestelde vragen’ of ‘algemene voorwaarden’ is niet voldoende.

Fikse boetes

Dat het niet naleven van de voorschriften voor online verkoop een kostbare aangelegenheid is, weten deze partijen nu als geen ander. CoolCat kreeg € 220.000,- aan boetes opgelegd, Bever € 198.000,- en Shoebaloo € 72.000,-.

CoolCat in beroep

CoolCat heeft in een persbericht van 25 oktober 2016 laten weten de boete zeer te betreuren. Zij vindt dat het besluit van de ACM ‘op diverse punten’ onjuist is en dat het geen recht doet aan alle intenties en inspanningen van CoolCat om zich aan de regels te houden. CoolCat benadrukt de gemaakte fouten medio 2015 op eigen initiatief te hebben hersteld, dat klanten gecompenseerd zijn en dat de feitelijke werkwijze voor al het overige klantgericht en correct is. CoolCat gaat tegen dit besluit in beroep, maar kan er niet omheen dat haar reputatie een flinke deuk heeft opgelopen.

Iedere onderneming die al gebruik maakt van een webshop of van plan is om producten online aan consumenten aan te bieden, doet er verstandig aan om vooraf goed na te gaan of alle regels en voorschriften in acht worden genomen en of de informatievoorziening op orde is. Ook dient de onderneming te zorgen dat het bestelproces zo is ingericht dat daar naar wordt gehandeld. Doet men dat niet, dan is het wachten op problemen en zelfs als die niet juridisch van aard zijn dan loopt men het risico op ontevreden klanten, die hun onvrede uiten via social media.

Wordt vervolgd…

In een volgende bijdrage zullen wij dieper ingaan op plichten voor webshops en rechten voor consumenten. Wordt dus, net als de ACM kwestie, vervolgd!

Indien er in de tussentijd vragen zijn, dan kunt u uiteraard altijd contact opnemen met Marten van Hasselt.

Deel dit artikel

Anderen lazen ook

Curator moet Ondernemingsraad ook om advies vragen

De Ondernemingsraad heeft zowel in een goed functionerend bedrijf, als na een faillissement het recht om te adviseren over verkoop van bedrijfsonderdelen. Als de curator ...

Lees verder

Erfenis niet zomaar aanvaarden, zeker niet als ondernemer

Een erfenis aanvaarden klinkt vaak aantrekkelijk, maar in de praktijk kan het zo zijn dat u blijft zitten met schulden van de overledene. Op het ...

Lees verder

Pre-pack verleden tijd? UPDATE !

Op 15 mei 2017 schreven wij al, dat als het Europese Hof van Justitie het advies van haar Advocaat-Generaal zou opvolgen, dat dit grote gevolgen ...

Lees verder

Concurrent schuldeisers, zoals de concurrent obligatiehouders, zijn gespaard gebleven bij de bail-in Banco Popular

Met het uitbreken van de financiële crisis in 2008 werd duidelijk dat de op dat moment beschikbare regelgeving tekort schoot waardoor het moeilijk was een ...

Lees verder
Contact opnemen

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

U krijgt een bevestiging in uw mail en wij zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
2017 Fruytier Lawyers in Business
Volg ons via social media

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten