Fruytier Lawyers in Business

Heeft u hem al gehoord?
Beluister hier onze commercial op BNR

Sweepstake juridisch geen sinecure

Auteur: Fruytier Lawyers in Business - 22 oktober 2011

Het organiseren van een promotioneel kansspel waarbij consumenten prijzen kunnen winnen, zoals een sweepstake, kan een goede manier zijn om producten of diensten te promoten. Vanwege de uitgebreide mogelijkheden van sms en social media maken steeds meer bedrijven gebruik van dit soort promotionele acties.

Wat niet algemeen bekend is, is dat  “promotionele”  kansspelen verboden zijn onder de Wet op de Kansspelen. Want ook bij dit soort kansspelen kunnen deelnemers geen directe invloed uitoefenen op de uitkomst van het spel.

Vooruitlopend op een herziening van de Wet op de Kansspelen, waarin onder voorwaarden promotionele kansspelen wel zijn toegestaan, heeft het ministerie van Justitie de Gedragscode Promotionele Kansspelen vastgesteld. Op basis hiervan worden promotionele kansspelen onder voorwaarden gedoogd.

Maar gezien het aantal regels waaraan een promotioneel kansspel is gebonden, is het organiseren daarvan beslist geen kinderspel.

Zo mag een sweepstake in principe maximaal éénmaal per jaar per product, dienst of organisatie worden aangeboden, en mag de totale waarde van de beschikbaar gestelde prijzen maximaal € 100.000,- bedragen. Daarnaast is de wijze van aanbieden  van een promotioneel spel en de trekking van de winnaars, aan allerlei voorwaarden gebonden. Zo moeten algemene spelvoorwaarden worden opgesteld en dienen de winnaars op onpartijdige wijze te worden aangewezen. Ook horen de prijzen in overeenstemming te zijn met de goede smaak, de goede zeden en het fatsoen. Dit laatste wordt door Justitie helaas niet nader toegelicht.

Op het eerste gezicht lijkt het eenvoudiger om te kiezen voor een simpele prijsvraag of rebus, maar ook die blijken soms onder de Wet op de Kansspelen te vallen. De voorwaarden die Justitie stelt aan een sweepstake blijken bovendien niet onredelijk en zijn praktisch goed in te vullen, waardoor een promotioneel kansspel goed uitvoerbaar is. Een juridische check vooraf is – om zeker te zijn van een promotie zonder rafels –  echter altijd aan te bevelen. Wij zijn u hierbij uiteraard graag van dienst.

Deel dit artikel

Anderen lazen ook

Kleur van schoenzool erkend als merk

Louboutin ontwerpt damesschoenen met hoge hakken. Deze schoenen hebben als bijzonder kenmerk dat de buitenzool rood is. Dit heeft Louboutin in 2010 als haar merk ...

Lees verder

Bestuurdersaansprakelijkheid bij verhaalsfrustratie

Een bestuurder (natuurlijk persoon of rechtspersoon) is in beginsel niet aansprakelijk jegens derden. Toch zijn er voldoende uitzonderingen die het mogelijk maken dat ook de ...

Lees verder

Het incasseren van uw geldvordering via een incasso kort geding

U heeft als ondernemer vast met enige regelmaat te kampen met onbetaald gelaten facturen. Uw klant blijkt een weigerachtige debiteur en vervolgens zit u met ...

Lees verder

Hoe een vennootschap te beëindigen?

Niet ieder opgericht bedrijf is succesvol. Ondernemen is risico’s nemen en niet alleen dat doen waar kans op succes verzekerd is. Indien het bedrijf niet ...

Lees verder
Contact opnemen

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

U krijgt een bevestiging in uw mail en wij zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
2018 Fruytier Lawyers in Business
Volg ons via social media