Fruytier Lawyers in Business

Heeft u hem al gehoord?
Beluister hier onze commercial op BNR

Staatsloterij misleidde deelnemers

Auteur: Fruytier Lawyers in Business - 09 februari 2015

De Staatsloterij heeft deelnemers in de periode 2000-2008 op diverse manieren misleid. Kopers van staatsloten werden misleid over het wel of niet gegarandeerd zijn van prijzen, de winkansen en het aantal gewonnen prijzen per trekking. Volgens de Hoge Raad handelde de Staatsloterij hierdoor in strijd met de wet. Deze uitspraak kan grote gevolgen hebben, want de Hoge Raad stelt de Stichting Loterijverlies.nl grotendeels in het gelijk en de Staatsloterij kan zich opmaken voor aanzienlijke schadeclaims. De stichting heeft namelijk voor ongeveer 23.000 personen een procedure aangespannen vanwege misleiding.

Misleiding van het relevantie publiek

Van misleiding is sprake als aannemelijk is dat onjuiste en/of onvolledige mededelingen een rol spelen bij het besluit van – in dit geval – de gemiddelde consument om een staatslot te kopen. Aangezien de Staatsloterij is bestemd voor het algemene publiek, wordt dit publiek als maatman genomen om te toetsen of sprake is van misleiding.

Verkeerde informatie

De Staatsloterij maakte niet duidelijk dat de prijstrekkingen plaatsvonden uit de verkochte én uit de niet verkochte loten, het zogenaamde ‘universum’. De informatie hierover van de Staatsloterij was niet juist en in ieder geval onvolledig. Ook was geen sprake van ‘elke maand 20 winnaars van grote prijzen’ maar van gemiddeld slechts vier winnaars per maand. Door dit soort onjuist informatie werden kopers beïnvloed omdat de indruk werd gewekt dat er veel meer grote prijzen te winnen waren bij veel minder loten. Ook heeft de Staatsloterij in 2008 verkeerd gecommuniceerd over de Koninginnedagtrekking, waarbij slechts € 6.8 miljoen was uitgekeerd in plaats van de voorgehouden € 10 miljoen.

Minuscule kans dus geen schade

De Staatsloterij verweerde zich door aan te voeren dat de deelnemers hooguit een minuscule kans op winst hadden gemist waardoor er in feite geen schade was geleden. De kans op winst is nu eenmaal zeer klein, ongeacht het aantal loten en het aantal grote prijzen dus is de kans op schade minuscuul.

Geen lot gekocht

De Hoge Raad ziet dat anders. Het gaat niet alleen om de winkansen maar ook om de kosten van de aankoop van een staatslot. Een aanzienlijk deel van de consumenten zou hebben afgezien van het kopen van een lot als ze over de juiste informatie hadden beschikt.

Gemiddeld 60 procent uitgekeerd

Niet alle klachten worden toegewezen. De Stichting had namelijk ook bezwaar tegen het feit dat de Staatloterij niet iedere maand 60 procent van de inleg uitkeert, zoals de Wet op de Kansspelen voorschrijft. De Hoge Raad is het eens met de eerdere uitleg van het Hof, dat het gaat om een verplichting om te streven naar 60 procent per maandelijkse trekking en dat dit percentage over een langere periode moet worden gehaald.

Overdrijven mag, misleiden niet

Het is natuurlijk frappant dat de uitgerekend de Staatsloterij wordt veroordeeld wegens misleiding. Misleiding van consumenten en bedrijven is echter aan de orde van de dag. Het is tot op zekere hoogte toegestaan dat marktpartijen bepaalde producteigenschappen of diensten overdrijven of dat zij superlatieven gebruik. “De lekkerste friet is van Piet” zal niet letterlijk worden genomen en is bovendien een kwestie van smaak. Het aanprijzen mag niet zo ver gaan dat het aankoopgedrag wordt beïnvloed door de misleidende mededelingen over bijvoorbeeld de aard, de eigenschappen en/of de gebruiksmogelijkheden. Ook onjuiste informatie over de prijs, de voorraad en de wijze van betaling of levering is misleidend. In dat geval is namelijk sprake van onrechtmatig handelen en daartegen kunnen zowel consumenten als bedrijven optreden.

Juist en volledig aanprijzen

Let bij het aanprijzen van producten en diensten daarom altijd goed op of de eigenschappen juist en verifieerbaar zijn. Zo niet, dan loopt u het risico op juridische acties van uw klanten en/of concurrenten.

Deel dit artikel

Anderen lazen ook

Kleur van schoenzool erkend als merk

Louboutin ontwerpt damesschoenen met hoge hakken. Deze schoenen hebben als bijzonder kenmerk dat de buitenzool rood is. Dit heeft Louboutin in 2010 als haar merk ...

Lees verder

Bestuurdersaansprakelijkheid bij verhaalsfrustratie

Een bestuurder (natuurlijk persoon of rechtspersoon) is in beginsel niet aansprakelijk jegens derden. Toch zijn er voldoende uitzonderingen die het mogelijk maken dat ook de ...

Lees verder

Het incasseren van uw geldvordering via een incasso kort geding

U heeft als ondernemer vast met enige regelmaat te kampen met onbetaald gelaten facturen. Uw klant blijkt een weigerachtige debiteur en vervolgens zit u met ...

Lees verder

Hoe een vennootschap te beëindigen?

Niet ieder opgericht bedrijf is succesvol. Ondernemen is risico’s nemen en niet alleen dat doen waar kans op succes verzekerd is. Indien het bedrijf niet ...

Lees verder
Contact opnemen

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

U krijgt een bevestiging in uw mail en wij zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
2018 Fruytier Lawyers in Business
Volg ons via social media