Fruytier Lawyers in Business

Heeft u hem al gehoord?
Beluister hier onze commercial op BNR

Spaaractie Albert Heijn kristalglas misleidend

Auteur: Fruytier Lawyers in Business - 12 februari 2015

Heeft Albert Heijn klanten misleid met haar spaaractie voor kristalglas van Villeroy & Boch? Volgens de Reclame Code Commissie wel, omdat niet duidelijk was om welk soort kristal het ging in de spaaractie.

Advertenties voor spaaractie

AH heeft op verschillende manieren geadverteerd met een spaaractie voor “kristalglas”. De actie is een groot succes en trekt veel klanten naar AH. Eén van die klanten klaagt er bij de Reclame Code Commissie over dat het geen echte kristallen glazen zijn. Ze heeft het geluid van de glazen getest en in haar optiek gaat het om gewoon glas. Zij voelt zich misleid en dient daarover een klacht in.

Definitie kristalglas

Albert Heijn verweert zich met het argument dat de glazen die onder haar actie vallen, volgens een Europese Richtlijn inzake kristalglas wel voldoen aan de wettelijke definitie van kristalglas. Er zijn namelijk vier soorten kristalglas, te weten volloodkristal, loodkristal en twee zogenaamde sonoorglas-varianten. De eerste twee soorten, namelijk die met relatief veel lood, zijn van betere kwaliteit. Al eerder heeft het Hof van Justitie in een andere zaak uitgemaakt dat moet worden voorkomen dat consumenten in verwarring raken omdat het niet duidelijk is welke soorten kristalglas er zijn.

Spaaractie is misleidend

De Reclame Code Commissie volgt de uitspraak van het Europees Hof en concludeert dat de spaaractie van Albert Heijn door het ontbreken van passende informatie misleidend is. De gemiddelde consument zou kunnen menen dat hij spaart voor de hoogwaardige kristalglazen en niet voor ‘sonoorglas’ glazen. De commissie beveelt Albert Heijn aan om haar reclame aan te passen.

Wet en perceptie

Uit deze zaak blijkt maar weer eens dat wettelijke bepalingen en de perceptie van de consument lang niet altijd overeenstemmen. Volgens de Europese richtlijn vallen de glazen uit de actie onder de definitie van kristal, maar de consument ervaart de producten als gewone glazen. Aangezien discussie mogelijk is, trekt de adverteerder aan het kortste eind. Albert Heijn komt nu negatief in het nieuws en dat doet afbreuk aan het succes van haar spaaractie, terwijl zij dat relatief eenvoudig had kunnen voorkomen door in de actievoorwaarden voldoende duidelijkheid te scheppen over de producteigenschappen. Kristalheldere informatie is beter dan genezen.

Deel dit artikel

Anderen lazen ook

Update #2 rentederivaten

Vorige week heeft de AFM een update gepubliceerd over de voortgang van het rentederivatendossier. Eerder informeerden wij u al over de mogelijkheid tot het claimen ...

Lees verder

VOF telefonisch beëindigd. Kan dat?

Nadat twee vennoten een ongelukkige samenwerking hadden binnen een vennootschap onder firma (vof), zei de ene vennoot de samenwerking aan de andere vennoot telefonisch op. ...

Lees verder

Ontslag op staande voet groot risico voor werkgevers

Sinds de invoering van de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) in 2015 is het arbeidsrecht en met name het ontslagrecht ingrijpend veranderd. Dat geldt ook ...

Lees verder

Kleur van schoenzool erkend als merk

Louboutin ontwerpt damesschoenen met hoge hakken. Deze schoenen hebben als bijzonder kenmerk dat de buitenzool rood is. Dit heeft Louboutin in 2010 als haar merk ...

Lees verder
Contact opnemen

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

U krijgt een bevestiging in uw mail en wij zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
2018 Fruytier Lawyers in Business
Volg ons via social media