Gepubliceerd op: 2 februari 2015

Spaaractie Albert Heijn kristalglas misleidend

Heeft Albert Heijn klanten misleid met haar spaaractie voor kristalglas van Villeroy & Boch? Volgens de Reclame Code Commissie wel, omdat niet duidelijk was om welk soort kristal het ging in de spaaractie.

Advertenties voor spaaractie

AH heeft op verschillende manieren geadverteerd met een spaaractie voor “kristalglas”. De actie is een groot succes en trekt veel klanten naar AH. Eén van die klanten klaagt er bij de Reclame Code Commissie over dat het geen echte kristallen glazen zijn. Ze heeft het geluid van de glazen getest en in haar optiek gaat het om gewoon glas. Zij voelt zich misleid en dient daarover een klacht in.

Definitie kristalglas

Albert Heijn verweert zich met het argument dat de glazen die onder haar actie vallen, volgens een Europese Richtlijn inzake kristalglas wel voldoen aan de wettelijke definitie van kristalglas. Er zijn namelijk vier soorten kristalglas, te weten volloodkristal, loodkristal en twee zogenaamde sonoorglas-varianten. De eerste twee soorten, namelijk die met relatief veel lood, zijn van betere kwaliteit. Al eerder heeft het Hof van Justitie in een andere zaak uitgemaakt dat moet worden voorkomen dat consumenten in verwarring raken omdat het niet duidelijk is welke soorten kristalglas er zijn.

Spaaractie is misleidend

De Reclame Code Commissie volgt de uitspraak van het Europees Hof en concludeert dat de spaaractie van Albert Heijn door het ontbreken van passende informatie misleidend is. De gemiddelde consument zou kunnen menen dat hij spaart voor de hoogwaardige kristalglazen en niet voor ‘sonoorglas’ glazen. De commissie beveelt Albert Heijn aan om haar reclame aan te passen.

Wet en perceptie

Uit deze zaak blijkt maar weer eens dat wettelijke bepalingen en de perceptie van de consument lang niet altijd overeenstemmen. Volgens de Europese richtlijn vallen de glazen uit de actie onder de definitie van kristal, maar de consument ervaart de producten als gewone glazen. Aangezien discussie mogelijk is, trekt de adverteerder aan het kortste eind. Albert Heijn komt nu negatief in het nieuws en dat doet afbreuk aan het succes van haar spaaractie, terwijl zij dat relatief eenvoudig had kunnen voorkomen door in de actievoorwaarden voldoende duidelijkheid te scheppen over de producteigenschappen. Kristalheldere informatie is beter dan genezen.

Fruytier Lawyers in Business
Fruytier Lawyers in Business

Artikelen door Fruytier Lawyers in Business

Stuur ons een bericht

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.