Fruytier Lawyers in Business

Heeft u hem al gehoord?
Beluister hier onze commercial op BNR

Merk L’Argentina ongeldig verklaard

Auteur: Fruytier Lawyers in Business - 22 december 2014

Het bedrijf Foralways was al 10 jaar de gelukkige eigenaar van het woordmerk L’Argentina voor onder meer kleding en schoeisel, maar toch is het merk door het Hof alsnog ongeldig verklaard.

De rechtszaak was aangespannen door een concurrent van Foralways, Quilate. Quilate wilde zelf bescherming van haar merk veiligstellen. Zij wilde het merk UNA PASION ARGENTINA laten registreren in verschillende landen. Dat is slechts ten dele gelukt als gevolg van bezwaren van Foralways. Als tegenactie heeft Quilate bij de rechtbank de ongeldigheid van het merk L’Argentina aangekaart, omdat zij vond dat het merk beschrijvend is voor kleding en schoeisel uit Argentinië. De rechtbank vond van niet en wees de vorderingen van Quilate af.

Het Hof zag de zaak echter anders. Die was van oordeel dat Argentinië een bij het relevante publiek bekend (groot) land is. Een redelijke verwachting is dat het relevante publiek de producten van Foralways in verband zal brengen met het land Argentinië, in die zin dat de producten hun herkomst kunnen hebben in Argentinië. Het merk L’Argentina mist daarom elk onderscheidend vermogen, omdat sprake is van een aanduiding die slechts bestaat uit een geografische benaming die een geografische plaats aanduidt. Het Hof vond wel dat het beeldmerk L’Argentina voldoende onderscheidend vermogen heeft. De bescherming van het logo is dus in stand gebleven.

De vraag is dan of een herkomstaanduiding altijd onderscheidend vermogen mist, maar dat is niet het geval. Het ligt eraan in welke mate het relevante publiek de benaming kent (als geografische plaats), en met de kenmerken van de daardoor aangeduide plaats en de betrokken categorie van goederen.

Een merk kan wel voor inschrijving in aanmerking komen als
1. de geografische benaming in de betrokken kringen niet bekend is, of niet bekend is als een geografische plaats; of
2. door de kenmerken van de plaats het niet waarschijnlijk is dat het voor de betrokken kringen aannemelijk is, dat de betrokken categorie van waren uit deze plaats afkomstig is.

Deel dit artikel

Anderen lazen ook

Voorwaarden hyperlinken: Playboy en Geen Stijl naar Europese Hof

Geen Stijl en Playboy Tussen Geen Stijl en Playboy, uitgegeven door Sanoma, speelt sinds 2011 een juridisch geschil over hyperlinken. Geen Stijl plaatste een hyperlink ...

Lees verder

Overeenkomst met de verkeerde is dure zaak

Een reisorganisatie mag de naam, logo’s en domeinnamen van een hotel alleen maar gebruiken voor de verkoop van reizen als het daar toestemming voor heeft. ...

Lees verder

Duur avondje voetbal kijken in de kroeg

Het vertonen van voetbalwedstrijden in een café is alleen toegestaan met een zakelijk abonnement. In een recent vonnis veroordeelde de rechtbank een café wegens inbreuk ...

Lees verder

Publicatie Playboy-foto’s via GeenStijl

Op 19 november 2013 heeft het Gerechtshof Amsterdam arrest gewezen in het hoger beroep in de veelbesproken procedure tussen uitgever Sanoma en GeenStijl over de ...

Lees verder
Contact opnemen

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

U krijgt een bevestiging in uw mail en wij zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
2017 Fruytier Lawyers in Business
Volg ons via social media

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten