Fruytier Lawyers in Business

Heeft u hem al gehoord?
Beluister hier onze commercial op BNR

Let op bij WK-acties

Auteur: Marten van Hasselt - 03 juli 2014

Ondernemers die met een advertentie of campagne inhaken op het WK voetbal, lopen het risico inbreuk te maken op de rechten van de FIFA of van de voetballers zelf. De speciale wedstrijdbal, de wereldbeker, het FIFA-logo, maar ook de foto’s van de voetballers zijn allemaal beschermd onder het portret- of auteursrecht. Aanhaken bij het Oranjegevoel mag natuurlijk wel.   Het Wereldkampioenschap voetbal in Brazilië draait om sport en om veel geld. De ongekende populariteit van het evenement brengt mee dat veel bedrijven en adverteerders graag een graantje meepakken van de grote publieke belangstelling, maar dat is niet zonder risico. Het is verleidelijk een voetbaltintje te geven aan mailings, advertenties en verpakkingen, maar wees wel waakzaam.   De FIFA heeft de touwtjes stevig in handen en verschillende tekens en woorden zijn door hen als merk geregistreerd om exclusiviteit veilig te stellen. In Brazilië is zelfs speciale wetgeving van kracht die zorgt dat alle vormen van reclame in en rond de stadions streng zijn gereguleerd.   Ook voor Nederlandse adverteerders geldt, dat zij het risico lopen om te worden aangesproken wegens (onbedoelde) merkinbreuk. Het gebruik van het officiële FIFA-logo, het uiterlijk van de wereldbeker, wedstrijdbal of andere beschermde symbolen kan namelijk ook in Nederland als inbreuk op een merk worden aangepakt. De FIFA heeft aangegeven streng op te treden tegen inbreuk en kan ook in Nederland optreden als haar rechten worden geschonden.   Ook het aanhaken bij succes, zoals destijds bij het WK 2010 in Zuid-Afrika, kan verkeerd uitpakken zoals de Bavaria Babes hebben ervaren. Dichter bij huis kan het aanlokkelijk zijn om iets te doen rond het juichpak van Roy Donders maar ook daarvoor geldt dat schending van rechten op de loer ligt.   Wat uiteraard wel mag, is aansluiting zoeken bij het Oranjegevoel en de Nederlandse driekleur, zolang maar niet de indruk wordt gewekt dat er een commerciële band bestaat met de rechthebbenden. Let ook op dat geen afbeeldingen van voetballers worden gebruikt, want daar rusten auteursrechten en portretrechten op.

Deel dit artikel

Anderen lazen ook

Zorgondernemers opgelet! Big Brothers are watching you…

Iedere onderneming en organisatie moet zich houden aan de (privacy)wetgeving. Zorgaanbieders hebben ook nog eens te maken met extra overheidstoezicht op hun activiteiten, met name ...

Lees verder

Pre-pack verleden tijd?

Als het Europese Hof van Justitie het advies van haar Advocaat-Generaal volgt, dan heeft dit grote gevolgen voor het gebruik van de pre-pack en tevens ...

Lees verder

Vennootschap ontbinden vlak voor een faillissement werkt niet

Een reeds ontbonden vennootschap kan alsnog door een rechter failliet verklaard worden. Dat bleek in een zaak waarin het faillissement van de B.V. al was ...

Lees verder

Wetswijziging beperking huurbescherming bij zorgovereenkomsten

Een verhuurder kan een huurder er niet zomaar uitzetten. Er is namelijk veel nodig om voorbij te kunnen gaan aan huurbescherming. Dit kan voor de ...

Lees verder
Contact opnemen

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

U krijgt een bevestiging in uw mail en wij zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
2017 Fruytier Lawyers in Business
Volg ons via social media

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten