Fruytier Lawyers in Business

Heeft u hem al gehoord?
Beluister hier onze commercial op BNR

Invoering nieuwe webwinkelregels op 13 december 2013

Auteur: Fruytier Lawyers in Business - 05 november 2013

In 2011 is een Europese richtlijn uitgevaardigd voor het invoeren van strengere regels die de consument beter moeten beschermen. Het gaat onder meer om nieuwe regels voor webwinkels. Op 13 december 2013 moeten die nieuwe regels in Nederland zijn ingevoerd. Die deadline zal de Nederlandse overheid hoogstwaarschijnlijk niet halen, maar het is van belang dat u alvast rekening houdt met deze nieuwe regels. Want het niet voldoen aan de regels, kan nadelige gevolgen hebben voor uw onderneming. U heeft nog even de tijd om alles goed op orde te krijgen. De nieuwe e-commerce regels gelden voor de overeenkomsten die u na 13 juni 2014 met consumenten aangaat.

Hieronder een opsomming van de regels waaraan uw website en webshop moeten voldoen.
>>
Een commerciële website moet altijd de volgende gegevens vermelden:
  • de naam van uw onderneming, de rechtsvorm (dus is uw bedrijf bijvoorbeeld een bv of een vof, dan moet u dat vermelden),
  • uw Kamer van Koophandel nummer en uw BTW-nummer;
  • het vestigingsadres;
  • uw e-mailadres en uw telefoonnummer;
  • eventuele vergunningen die aan u zijn verleend;
  • eventuele lidmaatschap van brancheorganisaties.
Naast deze informatie moet een webshop ook nog voldoen aan de volgende vereisten:
  • vermelding van de kenmerken van het product die u verkoopt;
  • de prijzen moeten duidelijk worden gecommuniceerd, inclusief alle bijkomende kosten als verzendkosten;
  • vermelding van de betalingswijze en de wijze van aflevering;
  • vermelding van de wijze waarop de consument de overeenkomst kan ontbinden;
  • vermelding van de garanties die gelden;
  • duidelijke en ondubbelzinnige vermelding van het herroepingsrecht van de consument (de huidige termijn van minimaal 7 werkdagen wordt verlengd naar minimaal 14 kalenderdagen).
Boetes en verlenging herroepingstermijn
Als u de regels niet naleeft, kan dat grote nadelige gevolgen hebben. Het niet of niet volledig vermelden van de informatie over uw onderneming is namelijk een economisch delict. Het niet vermelden dat een consument het recht heeft om het gekochte product zonder opgave van redenen terug te sturen, leidt ertoe dat de herroepingstermijn wordt verlengd. De consument heeft dan het recht om het product zelfs nog een jaar na aankoop terug te sturen (nu is die termijn nog drie maanden).
Heeft u nog vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op met Fruytier Lawyers in Business.
Deel dit artikel

Anderen lazen ook

Schuldeiser haalt makkelijker recht binnen EU-lidstaten

De grote frustratie van veel schuldeisers bij het uitvoeren van een vonnis in een andere EU-lidstaat lijkt voorbij. Vanaf januari 2015 kan hij met een ...

Lees verder

Zorgplicht kan soelaas bieden bij Deutsche Bank

Titel: Zorgplicht kan soelaas bieden bij Deutsche Bank Krant: Dagelijkse Standaard Datum: 15 April 2013

Lees verder

Klanten Deutsche Bank in de knel

Titel: Klanten Deutsche Bank in de knel Nieuws: NOS Datum: 13 September 2013

Lees verder

Ondernemers klem bij Deutsche Bank

Titel: Ondernemers klem bij Deutsche Bank Krant: z24 Datum: 13 September 2013

Lees verder
Contact opnemen

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

U krijgt een bevestiging in uw mail en wij zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
2017 Fruytier Lawyers in Business
Volg ons via social media

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten