Invoering nieuwe webwinkelregels op 13 december 2013
In 2011 is een Europese richtlijn uitgevaardigd voor het invoeren van strengere regels die de consument beter moeten beschermen. Het gaat onder meer om nieuwe regels voor webwinkels. Op 13 december 2013 moeten die nieuwe regels in Nederland zijn ingevoerd. Die deadline zal de Nederlandse overheid hoogstwaarschijnlijk niet halen, maar het is van belang dat u alvast rekening houdt met deze nieuwe regels. Want het niet voldoen aan de regels, kan nadelige gevolgen hebben voor uw onderneming. U heeft nog even de tijd om alles goed op orde te krijgen. De nieuwe e-commerce regels gelden voor de overeenkomsten die u na 13 juni 2014 met consumenten aangaat.
Een commerciële website moet altijd de volgende gegevens vermelden:
- de naam van uw onderneming, de rechtsvorm (dus is uw bedrijf bijvoorbeeld een bv of een vof, dan moet u dat vermelden),
- uw Kamer van Koophandel nummer en uw BTW-nummer;
- het vestigingsadres;
- uw e-mailadres en uw telefoonnummer;
- eventuele vergunningen die aan u zijn verleend;
- eventuele lidmaatschap van brancheorganisaties.
- vermelding van de kenmerken van het product die u verkoopt;
- de prijzen moeten duidelijk worden gecommuniceerd, inclusief alle bijkomende kosten als verzendkosten;
- vermelding van de betalingswijze en de wijze van aflevering;
- vermelding van de wijze waarop de consument de overeenkomst kan ontbinden;
- vermelding van de garanties die gelden;
- duidelijke en ondubbelzinnige vermelding van het herroepingsrecht van de consument (de huidige termijn van minimaal 7 werkdagen wordt verlengd naar minimaal 14 kalenderdagen).