Fruytier Lawyers in Business

Heeft u hem al gehoord?
Beluister hier onze commercial op BNR

Incoterms

Auteur: Fruytier Lawyers in Business - 21 april 2015

Bij de inkoop of verkoop van energie wilt u er zeker van zijn dat de afspraken schriftelijk goed vastliggen. Daarvoor sluit u een koopovereenkomst. In de koopovereenkomst wordt meestal de nadruk gelegd op het aantal producten, de kwaliteit en natuurlijk de prijs.
Het is echter ook belangrijk om te weten wat de plaats van levering is, wie verantwoordelijk is voor de kosten van vervoer en welke partij het risico draagt tijdens het transport van de goederen. Voor dergelijke afspraken kunt u verwijzen naar internationaal erkende handelsvoorwaarden, zoals de Incoterms van de International Chamber of Commerce (ICC).

De ICC-Incoterms worden veelal ook toegepast in de modelovereenkomsten van energie-organisaties. Zo hanteren de EFET en de GIIGNL de Incoterm DES in hun modelcontracten voor het transport van LNG, terwijl de AIPN de leveringsmodaliteit laat afhangen van de vraag of het contract wordt opgesteld ten behoeve van de koper of de verkoper.

Elf verschillende Incoterms

De laatste versie van de Incoterms is van 2010. Er zijn elf verschillende Incoterms, maar eerdere versies hebben meer Incoterms. De Incoterms regelen bijvoorbeeld waar de goederen worden geleverd, wie het risico draagt tijdens het vervoer en of er een transportgoederenverzekering moet worden afgesloten. U kunt de door u gewenste Incoterm in de koopovereenkomst zetten.

Vier groepen

Sommige Incoterms zijn alleen bedoeld voor zeevervoer en vervoer over binnenwateren (FAS, FOB, CFR en CIF). De overige Incoterms hebben betrekking op alle soorten (gecombineerd) transport (EXW, FCA, CPT, CIP, DAT, DAP en DDP). De Incoterms worden verdeeld in vier groepen:
E-termen: de goederen worden ter beschikking gesteld aan de koper op het terrein van de verkoper;
F-termen: de koper is verantwoordelijk voor de kosten én het risico van het transport;
C-termen: de verkoper is verantwoordelijk voor de vervoerskosten, maar hij draagt niet het risico tijdens het transport;
D-termen: de verkoper draagt alle transport gerelateerde kosten en risico’s tot aan de afgesproken bestemmingsplaats van levering. Dat kan in het land of zelfs tot aan het terrein van de koper zijn.

Juiste omschrijving

Het is van groot belang dat u de juiste Incoterm gebruikt.
Ook is het belangrijk dat u de Incoterm correct omschrijft. Elke Incoterm bestaat uit drie hoofdletters (zonder punten ertussen), gevolgd door een zo uitgebreid mogelijke vermelding van de plaats waar de goederen worden geleverd én de versie van Incoterms (jaartal van de versie). De vorige versies van de Incoterms worden van toepassing verklaard op een overeenkomst, zoals in de modelcontracten van EFET en GIIGNL. Bovendien gelden er ook andere nationale en internationale handelsvoorwaarden die wel gebruik maken van dezelfde afkortingen als de Incoterms ICC, maar daaraan een andere uitleg geven.
Een correcte vermelding is bijvoorbeeld DDP Keizersgracht 442, (1016 GD) Amsterdam, Nederland, Incoterms 2010.

Geldigheid

Behalve een correcte omschrijving van de Incoterms moet u zich realiseren dat de Incoterms geen overeenkomst op zich zijn, maar pas kunnen gelden als partijen dat overeenkomen. De van toepassing verklaarde Incoterm regelt echter alleen de levering, de titel van overgang, de verdeling van kosten en de overgang van risico. Afspraken over de aansprakelijkheid, rechtskeuze en eigendomsoverdracht moeten apart in de koopovereenkomst worden geregeld.

Deel dit artikel

Anderen lazen ook

Incoterms: afspraken rond internationaal vervoer

Als u producten inkoopt en/of verkoopt van of aan een buitenlandse partij, wilt u er uiteraard zeker van zijn dat de afspraken schriftelijk goed vastliggen. ...

Lees verder

Zorgondernemers opgelet! Big Brothers are watching you…

Iedere onderneming en organisatie moet zich houden aan de (privacy)wetgeving. Zorgaanbieders hebben ook nog eens te maken met extra overheidstoezicht op hun activiteiten, met name ...

Lees verder

Pre-pack verleden tijd?

Als het Europese Hof van Justitie het advies van haar Advocaat-Generaal volgt, dan heeft dit grote gevolgen voor het gebruik van de pre-pack en tevens ...

Lees verder

Vennootschap ontbinden vlak voor een faillissement werkt niet

Een reeds ontbonden vennootschap kan alsnog door een rechter failliet verklaard worden. Dat bleek in een zaak waarin het faillissement van de B.V. al was ...

Lees verder
Contact opnemen

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

U krijgt een bevestiging in uw mail en wij zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
2017 Fruytier Lawyers in Business
Volg ons via social media

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten