Fruytier Lawyers in Business

Heeft u hem al gehoord?
Beluister hier onze commercial op BNR

EMI vs. ReDigi

Auteur: Fruytier Lawyers in Business - 08 oktober 2012

Niet alleen in Europa, maar ook in de Verenigde Staten is er de laatste maanden veel te doen over het doorverkopen van gebruikte software.

In oktober 2011 zag het Amerikaanse ReDigi het levenslicht. ReDigi (ziewww.redigi.com) is een online platform dat zich voornamelijk richt op de verhandeling van tweedehands digitale muziekbestanden. Kort gezegd, stelt de software van ReDigi gebruikers in staat om hun muziekbestanden te uploaden op de server van ReDigi. De bestanden die de gebruiker wil verkopen, zoals iTunes muziek, kunnen door geïnteresseerden worden gekocht in ruil voor credits.
De aanbieder en koper van ‘tweedehands muziek’ treffen elkaar dus online en wisselen de bestanden uit via de server van ReDigi met als bijzonderheid dat ReDigi claimt dat de oorspronkelijke digitale bestanden worden verwijderd van de pc van de verkoper.
EMI, één van de grootste muziekproducent ter wereld, verzet zich in de Verenigde Staten tegen deze vorm van doorverkoop en vordert niet minder dan 150.000 Dollar voor ieder nummer van het EMI repertoire. Klaarblijkelijk vindt EMI dat sprake is van schending van haar exclusieve exploitatierechten en auteursrechten.
Ongetwijfeld zal een belangrijk juridisch punt zijn, of oorspronkelijke digitale bestanden daadwerkelijk worden verwijderd van de pc’s van de verkopers, zoals ReDigi stelt. Zo niet, dan wordt muziek zonder toestemming gekopieerd en verkocht en dat is ook in Europa niet toegestaan.
Wat in Europa inmiddels wel is uitgemaakt, is dat de verhandeling van tweedehands software in principe is toegestaan. Het Europees Hof heeft dat op 3 juli 2012 heeft bevestigd in de procedure tussen Oracle en UsedSoft.
Het is duidelijk dat de diverse juridische procedures over de doorverkoop van digitale bestanden de gemoederen van de rechthebbenden en de gebruikers voorlopig nog wel bezig zullen.
Deel dit artikel

Anderen lazen ook

Voorwaarden hyperlinken: Playboy en Geen Stijl naar Europese Hof

Geen Stijl en Playboy Tussen Geen Stijl en Playboy, uitgegeven door Sanoma, speelt sinds 2011 een juridisch geschil over hyperlinken. Geen Stijl plaatste een hyperlink ...

Lees verder

Merk L’Argentina ongeldig verklaard

Het bedrijf Foralways was al 10 jaar de gelukkige eigenaar van het woordmerk L’Argentina voor onder meer kleding en schoeisel, maar toch is het merk ...

Lees verder

Overeenkomst met de verkeerde is dure zaak

Een reisorganisatie mag de naam, logo’s en domeinnamen van een hotel alleen maar gebruiken voor de verkoop van reizen als het daar toestemming voor heeft. ...

Lees verder

Duur avondje voetbal kijken in de kroeg

Het vertonen van voetbalwedstrijden in een café is alleen toegestaan met een zakelijk abonnement. In een recent vonnis veroordeelde de rechtbank een café wegens inbreuk ...

Lees verder
Contact opnemen

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

U krijgt een bevestiging in uw mail en wij zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
2017 Fruytier Lawyers in Business
Volg ons via social media

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten