Fruytier Lawyers in Business

Heeft u hem al gehoord?
Beluister hier onze commercial op BNR

Doorgaan met misleidende reclame na einde handelsrelatie

Auteur: Fruytier Lawyers in Business - 12 januari 2015

Een bedrijf dat geen officieel dealer meer was, bleef op haar site reclame maken voor een merk horren dat ze voorheen verkocht. Misleidende reclame, vond de Reclame Code Commissie.

In dit geval ging de producent niet naar de rechter maar naar de Reclame Code Commissie. Kan dat in alle gevallen en hoe voorkom je dit soort geschillen als een handelsrelatie eindigt?

Klacht uitingen dealerschap

Onlangs deed de RCC uitspraak in een geschil dat was aangespannen door Unilux, een producent van horren. Een voormalig dealer van het merk had haar website niet aangepast na het beëindigen van het dealerschap. Het ging vervolgens om de vraag of de dealer in haar reclame-uitingen mocht mededelen of suggereren dat zij horren van het merk Unilux verkocht, terwijl het dealerschap al was beëindigd.

Geschil beëindiging en gebruik beschikbaarheid producten

Tussen de adverteerder/dealer en Unilux was een geschil ontstaan over de wijze én het moment van beëindigen van het dealerschap, maar nu duidelijk is dat deze beëindiging heeft plaatsgevonden oordeelt de RCC dat het verstrekken van informatie over de beschikbaarheid van Unilux-producten misleidend is. De gemiddelde consument kan daardoor immers worden beïnvloed bij het aanschaffen van een product terwijl hij anders niet tot aanschaf was overgegaan. Om die reden zijn de uitingen van de voormalig dealer over de Unilux producten misleidend en daarmee oneerlijk in de zin van de Nationale Reclame Code.

Leg beëindiging contractueel vast

Met goede schriftelijke afspraken voorkom je geschillen over de beëindiging van een dealerschap of een andere handelsrelatie. Vaak blijkt dat er geen (goede) afspraken zijn vastgelegd over de gevolgen van het stoppen van een handelsrelatie, het moeten staken van reclame-uitingen of het mogen uitverkopen van voorraden. Partijen belanden dan in een geschil en in veel gevallen volgt de gang naar de rechter of zoals in dit geval naar de RCC.

Misbruik reclame-uitingen

Het is in dit soort zaken de vraag wat effectiever is: een gang naar de rechter of naar de Reclame Code Commissie? Als ondernemingen of consumenten vinden dat bedrijven gebruik maken van misleidende reclame-uitingen zijn beide opties mogelijk. De Reclame Code Commissie (RCC) toetst de reclame-uiting aan de Nederlandse Reclame Code (NRC). In overleg met het adverterend bedrijfsleven, adverteerders, reclameadviesbureaus en media, is daarin vastgelegd waar reclame aan moet voldoen. De RCC is een zelfregulerend orgaan, waarbij verschillende partijen zijn aangesloten, zoals de Bond van Adverteerders, de Stichting Ether Reclame (STER) en de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie.

RCC of rechter

Of de adverteerder zich iets aantrekt van de aanbeveling, is echter de vraag. De RCC kan namelijk geen boete opleggen of op andere manier laten afdwingen dat een reclameboodschap wordt verwijderd of gewijzigd. Wel kan de RCC een uitspraak combineren met een ALERT. In dat geval brengt de Commissie de uitspraak via een persbericht onder de aandacht van een breed publiek.

Voordelen klachtenprocedure

De klachtenprocedure is relatief eenvoudig, gratis voor consumenten, openbaar en een klacht kan online worden ingediend. Niet alleen consumenten, maar ook de Consumentenbond, belangenorganisaties en multinationals zoals Unilever gebruiken de klachtenprocedure.

Voordelen procedure via rechter

Om een veroordelend vonnis te krijgen, met termijnen en dwangsommen zijn partijen echter aangewezen op de gewone civiele (kort geding)rechter. De sancties van een rechter zijn namelijk afdwingbaar en er kunnen diverse gebods- en verbodsvorderingen worden toegewezen.

Toch mag de rol van Reclame Code Commissie niet worden onderschat. Een negatieve uitspraak van de RCC is immers nadelig voor het imago van een adverteerder, zeker als daar via de media aandacht aan wordt besteed.

Deel dit artikel

Anderen lazen ook

Ondernemers in de franchise business opgelet: de regels gaan veranderen

Franchising komt veel voor. In Nederland zijn circa 750 franchiseformules actief met meer dan 30.000 franchisevestigingen. Franchiseondernemingen verschaffen aan bijna 300.000 mensen werk en de ...

Lees verder

Wijziging prospectusplicht stimulans voor MKB

Het maximumbedrag van de prospectusplicht bij de uitgifte van aandelen is wettelijk verhoogd van 2,5 naar 5 miljoen euro. Daarmee krijgen MKB-ondernemers het makkelijker om ...

Lees verder

Leen Bakker komt goed weg met verkeerde prijs in aanbieding

Je vermeldt per ongeluk op de website een veel te lage prijs voor jouw product en de consument reageert direct massaal op het koopje; een ...

Lees verder

Fruytier Lawyers in Business advises Kreos Capital on its €15 million growth capital investment

Fruytier Lawyers in Business advised Kreos Capital V (UK) on its €15 million growth capital investment in Kiadis Pharma N.V. (“Kiadis Pharma”), a Dutch company ...

Lees verder
Contact opnemen

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

U krijgt een bevestiging in uw mail en wij zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
2017 Fruytier Lawyers in Business
Volg ons via social media

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten