Fruytier Lawyers in Business

Heeft u hem al gehoord?
Beluister hier onze commercial op BNR

Datingsite mag geen klanten lokken via nep-profielen

Auteur: Fruytier Lawyers in Business - 05 januari 2015

Het werven van nieuwe klanten is misleidend en onrechtmatig als dat gebeurt via nep-profielen, dat ondervond datingsite Cupidos. Cupidos exploiteert een aantal datingsites en om nieuwe klanten te werven, heeft zij nep-profielen aangemaakt op concurrerende datingssites en op haar eigen websites. Door misleidende informatie van niet-bestaande daters te plaatsen, lokte Cupidos klanten van concurrenten onder valse voorwendselen naar haar eigen websites.

Misleidend en onrechtmatig

Een aantal bekende datingsites, waaronder Lexa.nl, Pepper.nl en Relatieplanet.nl, is aangesloten bij de Stichting Keurmerk Veilig Daten, die samenwerkt met de Consumentenbond. De datingsites, de stichting en de Consumentenbond verwijten Cupidos dat zij misleidend en onrechtmatig handelt en dagvaarden Cupidos voor de kortgedingrechter in Amsterdam.

Oordeel rechtbank

De rechter oordeelt dat Cupidos door het gebruik van nep-profielen onrechtmatig handelt ten opzichte van de zowel de consumenten als ten opzichte van de stichting en haar deelnemers. De gedragingen van Cupidos worden gezien als een vorm van reclame in de zin van de wet. De kortgedingrechter verbiedt Cupidos nep-profielen aan te maken op websites van de deelnemers van de stichting en op haar eigen websites. Verder mag zij geen berichten versturen om klanten naar haar eigen website te lokken. Op iedere overtreding staat een dwangsom van € 5.000,-.

Negatief bericht door concurrent

Niet alleen datingsites, maar bijna alle ondernemingen die gebruik maken van websites en social media kunnen ermee te maken krijgen dat concurrenten zich via nep-profielen of niet-bestaande klanten negatief uitlaten over hun onderneming. Door afbreuk te doen aan de goede naam van een concurrent neemt de kans toe dat consumenten overstappen naar een andere partij. Ook kan een onderneming niet bestaande klanten goede recensies laten geven over de eigen onderneming om op die manier het eigen imago te verbeteren. Hoewel het vaak lastig is om na te gaan wie er achter een negatief bericht of een onjuiste aanbeveling zit, kan bij onrechtmatig handelen worden opgetreden via de rechter. Ondernemers doen er goed aan om te monitoren wat er online over hen wordt verkondigd en zo nodig maatregelen te nemen, al dan niet via de rechter. Link naar de uitspraak: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2014:8769&keyword=cupidos

Deel dit artikel

Anderen lazen ook

Update #2 rentederivaten

Vorige week heeft de AFM een update gepubliceerd over de voortgang van het rentederivatendossier. Eerder informeerden wij u al over de mogelijkheid tot het claimen ...

Lees verder

VOF telefonisch beëindigd. Kan dat?

Nadat twee vennoten een ongelukkige samenwerking hadden binnen een vennootschap onder firma (vof), zei de ene vennoot de samenwerking aan de andere vennoot telefonisch op. ...

Lees verder

Ontslag op staande voet groot risico voor werkgevers

Sinds de invoering van de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) in 2015 is het arbeidsrecht en met name het ontslagrecht ingrijpend veranderd. Dat geldt ook ...

Lees verder

Kleur van schoenzool erkend als merk

Louboutin ontwerpt damesschoenen met hoge hakken. Deze schoenen hebben als bijzonder kenmerk dat de buitenzool rood is. Dit heeft Louboutin in 2010 als haar merk ...

Lees verder
Contact opnemen

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

U krijgt een bevestiging in uw mail en wij zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
2018 Fruytier Lawyers in Business
Volg ons via social media