Fruytier Lawyers in Business

Heeft u hem al gehoord?
Beluister hier onze commercial op BNR

CBP scherp bij naleven Cookiewetgeving

Auteur: Fruytier Lawyers in Business - 15 oktober 2014

Wie denkt dat het College bescherming persoonsgegevens (CBP) al haar capaciteit kwijt is aan Google en Facebook heeft het mis. Ook andere commerciële bedrijven worden onderzocht op het gebied van de cookiewetgeving. De online marketingbranche is als eerste aan de beurt.

Cookies zonder toestemming vooraf

Onlangs concludeerde het CBP dat het online advertentiebedrijf YS Display Advertising tracking cookies gebruikt zonder voorafgaande toestemming van internetgebruikers. Volgens de cookiewetgeving (onderdeel van de Telecommunicatiewet) is het plaatsen en lezen van deze cookies zonder adequate informatie en voorafgaande toestemming van de internetgebruikers niet toegestaan. Met deze tracking cookies verzamelt YD Display Advertising informatie over producten of diensten die internetgebruikers hebben bekeken op websites van zijn adverteerders. Vervolgens laat het bedrijf in de dagen daarna, op basis van kennelijke interesses en voorkeuren, op verschillende anders sites advertenties van die adverteerder zien (retargeting). Wel wordt door YD Display Advertising een opt-out mogelijkheid geboden. Aangezien de Cookiewet uitgaat van opt-in, handelt zij in strijd met de wet.

Waarschuwing van CBP

Veel consequenties zal het onderzoek niet hebben voor YD Display Advertising. Het CBP heeft haar uitgenodigd voor een hoorzitting, en pas daarna zal worden besloten of handhavend zal worden opgetreden. Vermoedelijk zal YD Display Advertising de hoorzitting niet afwachten en voor die tijd een opt-in mogelijkheid bieden. Duidelijk is in ieder geval dat CBP haar focus verlegt, althans een waarschuwing afgeeft. Waar eerder de focus lag bij het controleren van (semi-) overheden of aan de Cookiewet wordt voldaan, worden nu ook commerciële bedrijven onderzocht. Traditiegetrouw heeft de online marketingbranche als eerste de aandacht van het CBP.

Ondertussen  is men al meer dan een jaar bezig om de Cookiewetgeving te wijzigen in de zin dat voor analytische cookies geen voorafgaande toestemming vereist is. Dat zou een keer tijd worden, want inmiddels wordt men gek van alle pop-ups en banners.

 

 

 

Deel dit artikel

Anderen lazen ook

Cookiewet op de schop!

Als internetter kent u het zeker, de aanhoudende stroom met waarschuwingen in de zin van: “Indien u de volgende website wil bezoeken dient u eerst ...

Lees verder

Cookiewet: stand van zaken

Eerder berichtten wij u over de nieuwe cookiewet die 6 juni 2012 van kracht ging en is opgenomen in de Telecommunicatiewet. Na kritiek vanuit de ...

Lees verder

OPTA op dreef!

De nieuwe “cookiewet” houdt de online gemoederen nog steeds bezig. Al eerder informeerden wij u over dit onderwerp via onze website. De nieuwe wet houdt kort ...

Lees verder

“De cookiewet”

De term “cookiewet” ziet op de vernieuwde Telecommunicatiewet en met name op het nieuwe artikel 11.7a in de Telecommunicatiewet, die sinds 6 juni 2012 van ...

Lees verder
Contact opnemen

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

U krijgt een bevestiging in uw mail en wij zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
2017 Fruytier Lawyers in Business
Volg ons via social media

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten