Fruytier Lawyers in Business

Heeft u hem al gehoord?
Beluister hier onze commercial op BNR

Algemene Voorwaarden en Klachtenregeling

Auteur: Mignon Meermans - 19 juli 2011
In de vorige nieuwsbrief spraken we over de eisen waaraan moet worden voldaan om de geldigheid van algemene voorwaarden veilig te stellen. Dat is van groot belang omdat algemene voorwaarden vaak belangrijke onderwerpen regelen, zoals de betalingsvoorwaarden, de beperking van uw aansprakelijkheid en een regeling voor klachten over de door u geleverde goederen of diensten. Vaak wordt in algemene voorwaarden de aansprakelijkheid beperkt tot alleen directe schade en tot een maximum bedrag zoals bijvoorbeeld de hoogte van de factuur. Klachtenregelingen bepalen meestal dat er binnen een bepaalde termijn na ontvangst van het goed of de dienst moet worden geklaagd. Omdat algemene voorwaarden niet in overleg tussen de partijen bij een overeenkomst tot stand komen, is het van groot belang dat zij duidelijk zijn zodat er geen enkel misverstand over kan ontstaan.
Een cliënt van ons kantoor heeft  recent met succes een beroep op de onvolledigheid van een bepaling in algemene voorwaarden gedaan. In de algemene voorwaarden van haar leverancier was bepaald dat er geklaagd diende te worden binnen 30 dagen na ontvangst van de gekochte goederen. De cliënt had pas na afloop van die 30 dagen geklaagd. Met succes betoogden we dat in de algemene voorwaarden er geen rechtsgevolg werd verbonden aan het niet tijdig klagen. In de algemene voorwaarden was niet vermeld dat alle rechten van de koper vervallen indien niet binnen 30 dagen na ontvangst van de goederen zou worden gereclameerd. De rechtbank vond niet dat de klachtregeling als zodanig diende te worden uitgelegd. De rechtbank hield dus vast aan de bewoordingen van de klachtenregeling van de algemene voorwaarden, mede omdat het een eenzijdig opgestelde regeling betreft waarover tussen partijen niet is onderhandeld. Dit zorgde ervoor dat het feit dat onze cliënt niet binnen 30 dagen na ontvangst van het goed had geklaagd, niet tot gevolg had dat geen beroep meer kon worden gedaan op de ondeugdelijkheid van dat goed.

 

Deel dit artikel

Anderen lazen ook

Niet altijd ontruiming bij 3 maanden huurachterstand

Het is vaste rechtspraak dat zodra een huurder drie maanden huurachterstand (of meer) heeft opgelopen ontruiming van de huurwoning kan worden toegewezen. Dat kan een ...

Lees verder

Verbeterplan voor werknemer? Gezamenlijke verantwoordelijkheid

Wil de werkgever een arbeidsovereenkomst met een niet functionerende werknemer beëindigen, dan dient er vooraf een verbeterplan te zijn. Ontbreekt dit plan, dan zal een ...

Lees verder

Procederen eenvoudiger door blockchain en “slimme” contracten?

De nieuwe technologie “blockchain” maakt het mogelijk voor partijen om elektronisch contracten af te sluiten zonder dat daar een tussenpersoon voor nodig is. Deze contracten ...

Lees verder

Doorlopende duurovereenkomsten zijn opzegbaar

Duurovereenkomsten van onbepaalde tijd, waarbij door partijen dus geen einddatum is afgesproken, zijn in beginsel opzegbaar. Daarbij dient dan wel een redelijke opzegtermijn in acht ...

Lees verder
Contact opnemen

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

U krijgt een bevestiging in uw mail en wij zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
2018 Fruytier Lawyers in Business
Volg ons via social media

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten