Fruytier Lawyers in Business

Heeft u hem al gehoord?
Beluister hier onze commercial op BNR

Algemene Voorwaarden en Klachtenregeling

Auteur: Mignon Meermans - 19 juli 2011
In de vorige nieuwsbrief spraken we over de eisen waaraan moet worden voldaan om de geldigheid van algemene voorwaarden veilig te stellen. Dat is van groot belang omdat algemene voorwaarden vaak belangrijke onderwerpen regelen, zoals de betalingsvoorwaarden, de beperking van uw aansprakelijkheid en een regeling voor klachten over de door u geleverde goederen of diensten. Vaak wordt in algemene voorwaarden de aansprakelijkheid beperkt tot alleen directe schade en tot een maximum bedrag zoals bijvoorbeeld de hoogte van de factuur. Klachtenregelingen bepalen meestal dat er binnen een bepaalde termijn na ontvangst van het goed of de dienst moet worden geklaagd. Omdat algemene voorwaarden niet in overleg tussen de partijen bij een overeenkomst tot stand komen, is het van groot belang dat zij duidelijk zijn zodat er geen enkel misverstand over kan ontstaan.
Een cliënt van ons kantoor heeft  recent met succes een beroep op de onvolledigheid van een bepaling in algemene voorwaarden gedaan. In de algemene voorwaarden van haar leverancier was bepaald dat er geklaagd diende te worden binnen 30 dagen na ontvangst van de gekochte goederen. De cliënt had pas na afloop van die 30 dagen geklaagd. Met succes betoogden we dat in de algemene voorwaarden er geen rechtsgevolg werd verbonden aan het niet tijdig klagen. In de algemene voorwaarden was niet vermeld dat alle rechten van de koper vervallen indien niet binnen 30 dagen na ontvangst van de goederen zou worden gereclameerd. De rechtbank vond niet dat de klachtregeling als zodanig diende te worden uitgelegd. De rechtbank hield dus vast aan de bewoordingen van de klachtenregeling van de algemene voorwaarden, mede omdat het een eenzijdig opgestelde regeling betreft waarover tussen partijen niet is onderhandeld. Dit zorgde ervoor dat het feit dat onze cliënt niet binnen 30 dagen na ontvangst van het goed had geklaagd, niet tot gevolg had dat geen beroep meer kon worden gedaan op de ondeugdelijkheid van dat goed.

 

Deel dit artikel

Anderen lazen ook

Update #2 rentederivaten

Vorige week heeft de AFM een update gepubliceerd over de voortgang van het rentederivatendossier. Eerder informeerden wij u al over de mogelijkheid tot het claimen ...

Lees verder

VOF telefonisch beëindigd. Kan dat?

Nadat twee vennoten een ongelukkige samenwerking hadden binnen een vennootschap onder firma (vof), zei de ene vennoot de samenwerking aan de andere vennoot telefonisch op. ...

Lees verder

Ontslag op staande voet groot risico voor werkgevers

Sinds de invoering van de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) in 2015 is het arbeidsrecht en met name het ontslagrecht ingrijpend veranderd. Dat geldt ook ...

Lees verder

Kleur van schoenzool erkend als merk

Louboutin ontwerpt damesschoenen met hoge hakken. Deze schoenen hebben als bijzonder kenmerk dat de buitenzool rood is. Dit heeft Louboutin in 2010 als haar merk ...

Lees verder
Contact opnemen

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

U krijgt een bevestiging in uw mail en wij zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
2018 Fruytier Lawyers in Business
Volg ons via social media