Fruytier Lawyers in Business

Heeft u hem al gehoord?
Beluister hier onze commercial op BNR

Adverteren via Social Media valt nu ook onder ReclameCode

Auteur: Fruytier Lawyers in Business - 17 maart 2014

Een consument of bekende Nederlander die een vergoeding ontvangt voor het promoten van een product op Twitter, Facebook of andere sociale media, moet dit voortaan melden. Dat kan hij doen door bijvoorbeeld “#reclame” toe te voegen aan zijn bericht. Deze verplichting geldt sinds de reclameregels voor Social Media onder de al langer bestaande Reclame Code vallen.

Niet alle negatieve reacties verwijderen

Als een adverteerder iemand betaalt voor het verspreiden van reclame via social media én dit de geloofwaardigheid van de betreffende uiting beïnvloedt, moet de relatie tussen de adverteerder en de consument die reclame maakt duidelijk zijn. Ook geldt er een manipulatieverbod, dat bepaalt dat een adverteerder uitingen op eigen (social) media niet dusdanig mag wijzigen dat er een misleidend beeld ontstaat. Zo mag een adverteerder op een eigen forum niet alle negatieve reacties verwijderen.

Als een adverteerder de regels voor het maken van reclame via sociale media niet naleeft, kan een klacht worden ingediend bij de Reclame Code Commissie.

Deel dit artikel

Anderen lazen ook

Bitcoins bij Belastingdienst aangeven als vermogen

Bezitters van Bitcoins en andere cryptovaluta zoals Ethereum moeten zich realiseren dat dergelijke munten gezien worden als vermogen in box 3. U moet uw virtuele ...

Lees verder

Opheffen en verdeling van het vermogen van de VOF

Vennootschap onder firma Een VOF is een ondernemingsvorm waarbij twee of meer (rechts-)personen een onderneming drijven onder gemeenschappelijke naam op basis van een samenwerkingsovereenkomst. Het ...

Lees verder

Update compensatie renteswaps

Eerder informeerden wij u al over de mogelijkheid tot het claimen van compensatie voor afnemers van renteswaps. Aanleiding daarvoor was het eind 2016 door de ...

Lees verder

Overnameplannen? Doe altijd een due diligence-onderzoek

Een due diligence-onderzoek is een must om een bedrijfsovername te doen slagen en te voorkomen dat op een later moment lijken uit de kast komen. ...

Lees verder
Contact opnemen

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

U krijgt een bevestiging in uw mail en wij zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
2018 Fruytier Lawyers in Business
Volg ons via social media

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten