Fruytier Lawyers in Business

Heeft u hem al gehoord?
Beluister hier onze commercial op BNR

Adverteren via Social Media valt nu ook onder ReclameCode

Auteur: Fruytier Lawyers in Business - 17 maart 2014

Een consument of bekende Nederlander die een vergoeding ontvangt voor het promoten van een product op Twitter, Facebook of andere sociale media, moet dit voortaan melden. Dat kan hij doen door bijvoorbeeld “#reclame” toe te voegen aan zijn bericht. Deze verplichting geldt sinds de reclameregels voor Social Media onder de al langer bestaande Reclame Code vallen.

Niet alle negatieve reacties verwijderen

Als een adverteerder iemand betaalt voor het verspreiden van reclame via social media én dit de geloofwaardigheid van de betreffende uiting beïnvloedt, moet de relatie tussen de adverteerder en de consument die reclame maakt duidelijk zijn. Ook geldt er een manipulatieverbod, dat bepaalt dat een adverteerder uitingen op eigen (social) media niet dusdanig mag wijzigen dat er een misleidend beeld ontstaat. Zo mag een adverteerder op een eigen forum niet alle negatieve reacties verwijderen.

Als een adverteerder de regels voor het maken van reclame via sociale media niet naleeft, kan een klacht worden ingediend bij de Reclame Code Commissie.

Deel dit artikel

Anderen lazen ook

Niet altijd ontruiming bij 3 maanden huurachterstand

Het is vaste rechtspraak dat zodra een huurder drie maanden huurachterstand (of meer) heeft opgelopen ontruiming van de huurwoning kan worden toegewezen. Dat kan een ...

Lees verder

Verbeterplan voor werknemer? Gezamenlijke verantwoordelijkheid

Wil de werkgever een arbeidsovereenkomst met een niet functionerende werknemer beëindigen, dan dient er vooraf een verbeterplan te zijn. Ontbreekt dit plan, dan zal een ...

Lees verder

Procederen eenvoudiger door blockchain en “slimme” contracten?

De nieuwe technologie “blockchain” maakt het mogelijk voor partijen om elektronisch contracten af te sluiten zonder dat daar een tussenpersoon voor nodig is. Deze contracten ...

Lees verder

Doorlopende duurovereenkomsten zijn opzegbaar

Duurovereenkomsten van onbepaalde tijd, waarbij door partijen dus geen einddatum is afgesproken, zijn in beginsel opzegbaar. Daarbij dient dan wel een redelijke opzegtermijn in acht ...

Lees verder
Contact opnemen

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

U krijgt een bevestiging in uw mail en wij zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
2018 Fruytier Lawyers in Business
Volg ons via social media

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten