Fruytier Lawyers in Business

Heeft u hem al gehoord?
Beluister hier onze commercial op BNR

5 miljoen .nl-domeinnamen

Auteur: Fruytier Lawyers in Business - 05 juni 2012

Het aftellen is begonnen! Over enkele weken zal het aantal .nl-domeinnamen 5 miljoen zijn. Per dag worden er ongeveer 1.600 domeinnaamregistraties voor de extensie .nl verricht. Daarmee staat Nederland op de derde plaats, na het Verenigd Koninkrijk (.co.uk) en Duitsland (.de).
Zo lang een bepaalde domeinnaam nog niet is geregistreerd, bent u vrij om die te claimen. Dat kan uw handelsnaam zijn of een merk van het product dat u verkoopt. Hierbij geldt: wie het eerst komt, die het eerst maalt. Maar mag u een domeinnaam hebben die hetzelfde is of veel lijkt op de handelsnaam van een concurrent? Of mag u in de domeinnaam een merk gebruiken van een ander?

Ja, dat mag. De bezoeker van de website mag alleen niet in verwarring mag worden gebracht over welke producten of diensten het gaat en wie de aanbieder daarvan is.

Verwarringsgevaar
Het komt vaak voor dat verschillende ondernemingen (bijna) dezelfde naam dragen. Het hangt dan af van de aard van de onderneming en de vestigingsplaats of die namen naast elkaar kunnen blijven bestaan. Als er geen verwarringsgevaar mogelijk is, kan dat. Maar door de komst van internet is verwarring sneller aanwezig. Veel bedrijven maken namelijk gebruik van een website, Facebook, Twitter en adverteren op internet. Dat betekent ook dat het bedrijf wereldwijd gevonden kan worden. Om te bepalen of er verwarringsgevaar is, wordt dan gekeken of de naamsbekendheid van het bedrijf verder strekt dan de eigen regio.

Theoriegarant.nl en theoriegarantie.nl
Zo ook in de zaak van theoriegarant.nl uit Utrecht tegen theoriegarantie.nl uit Eindhoven. Twee autorijscholen die praktijk- en theorielessen aanbieden, waarvan de namen maar twee letters verschillen. Beide bedrijven zijn bovendien actief op internet. De rechter oordeelde in dit geval dat er geen verwarringsgevaar is tussen de twee ondernemingen, omdat er geen beschermingswaardige naamsbekendheid is buiten de regio.

Zelfde merk bij verschillende producten
Een eigenaar van een merk heeft een zeer sterke positie en kan anderen verbieden het geregistreerde merk te gebruiken. Hij kan dus ook een ander verbieden om een domeinnaam te hebben die hetzelfde is of lijkt op zijn merk. Dat is anders als er een gerechtvaardigd belang is bij het gebruik van het merk. Bijvoorbeeld door een dealer of een bedrijf dat tweedehands producten van het merk verkoopt of als er identieke merknamen voor totaal verschillende producten bestaan, zoals Ajax brandblussers en Ajax schoonmaakmiddelen. Ook hier is van belang dat er geen verwarringsgevaar mag zijn.

Klanten lokken met domeinnaam mag niet
Het merk Electrolux (van de keukenapparatuur en huishoudelijke apparaten) heeft onlangs met succes via een WIPO-procedure (World Intellectual Property Organization) de domeinnaam electroluxlaundrysystems.nl overgedragen gekregen. Volgens de geschillenbeslechter was er namelijk verwarringwekkende overeenstemming tussen het merk en de domeinnaam, terwijl er geen gerechtvaardigd belang was om die domeinnaam te gebruiken. Via de website werden geen producten verkocht van Electrolux. De site werd gebruikt om een website van een concurrent te promoten. Dat leidde tot het oordeel dat de domeinnaam te kwader trouw gebruikt werd om winst te maken door internetbezoekers in verwarring te brengen en te lokken naar de website. En dat mag niet.

Bescherm uw merk of handelsnaam
Dus als u een handelsnaam of merk heeft; weet dan dat u die kunt beschermen en dat u op kunt treden tegen inbreukmakende domeinnamen. Dat kan via de rechter of een geschillenregeling bij WIPO. Als u een registratie van een domeinnaam overweegt: check dan eerst of u geen inbreuk pleegt op een handelsnaamrecht of een merkrecht van een ander. Daarmee voorkomt u problemen.

Deel dit artikel

Anderen lazen ook

Verkoper autobedrijf moet domeinnamen overdragen

De verkoper van een garagebedrijf moet van de rechter alle domeinnamen en e-mailaccounts overdragen aan de koper. Die maken uit deel uit van de koop, ...

Lees verder

Wijziging prospectusplicht stimulans voor MKB

Het maximumbedrag van de prospectusplicht bij de uitgifte van aandelen is wettelijk verhoogd van 2,5 naar 5 miljoen euro. Daarmee krijgen MKB-ondernemers het makkelijker om ...

Lees verder

Leen Bakker komt goed weg met verkeerde prijs in aanbieding

Je vermeldt per ongeluk op de website een veel te lage prijs voor jouw product en de consument reageert direct massaal op het koopje; een ...

Lees verder

Fruytier Lawyers in Business advises Kreos Capital on its €15 million growth capital investment

Fruytier Lawyers in Business advised Kreos Capital V (UK) on its €15 million growth capital investment in Kiadis Pharma N.V. (“Kiadis Pharma”), a Dutch company ...

Lees verder
Contact opnemen

Voor verdere vragen kunt u het formulier hieronder gebruiken, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

U krijgt een bevestiging in uw mail en wij zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
2017 Fruytier Lawyers in Business
Volg ons via social media

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten